Bell P-39 „Airacobra”

Historia konstrukcji:

Samolot myśliwski opracowany w amerykańskich zakładach Bell.

Pierwsze maszyny pilotowane przez pilotów amerykańskich trafiły do Port Moresby 30 kwietnia 1942 roku, i jednym z ich zadań było zapewnienie osłony północnej Australii.

Dopiero 27 lipca 1942 roku dostarczono do bazy Bankstown (No. 2 Aircraft Park) pierwsze 14 maszyn przeznaczonych dla australijskich sił powietrznych RAAF. Otrzymały one numery ewidencyjne od A53-1 do A53-14. W maju 1943 roku dostarczono kolejne 5 maszyn (numery ewidencyjne od A53-15 do A53-19) a ostatnie 3 w lipcu 1943 roku (numery ewidencyjne od A53-20 do A53-22).

Z wyjątkiem skasowanych w wypadkach 4 maszyn (A53-1, -3, -5 oraz -8) w listopadzie 1943 roku pozostałe samoloty przekazano do amerykańskiej 5 Armii Powietrznej.

Źródła:

Bill Gunston „Combat aircraft of World War II”, wyd. Tiger Books, 1990

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

www.defence.gov.au/RAAF/raafmuseum/

www.jaapteeuwen.com/ww2aircraft

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.