Samochód pancerny Car, Armoured, Light, Local Pattern (Aust.)

Historia konstrukcji:

Lekki opancerzony samochód zwiadowczy opracowany w Australii w latach 1931-1933. Był to pierwszy pojazd pancerny opracowany w Australii. W prace były zaangażowane komitet Munitions Supply Board, wydział czołgowy szkoły Small Arms School w Randwick (New South Wales) oraz zakłady Ordnance Factory w Maribyrnong (Victoria).

Wersje produkcyjne:

LP-1 – ukończony w 1934 roku prototyp wykorzystujący standardowe podwozie samochodu ciężarowego Ford w układzie 4×2 z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 50 KM. Lekkie płyty pancerne dostarczyły brytyjskie zakłady Hadfields z Sheffield. Pojazd otrzymał nazwę własną DD-220 „Corroboree”. Przeprowadzone w 1935 roku próby terenowe wykazały jego całkowitą nieprzydatność do działań bojowych z powodu przeciążenia podwozia, słabego silnika i zbyt wysoko położonego środka ciężkości ograniczającego stabilność i manewrowość poza drogami utwardzonymi. Karabin maszynowy Vickers silnie zadymiał słabo wentylowane wnętrze pojazdu, w którym podczas jazdy panował zbyt duży hałas.

LP-2 – dwa pojazdy wyprodukowane w 1937 roku. Pierwszy na podwoziu Forda (tym razem z silnikiem V-8 – nazwa własna DD-221 „Billabong”) natomiast drugi na podwoziu Chevroleta (z silnikiem 6-cylindrowym – nazwa własna DD-222 „Boomerang”).

LP-3 – sześć pojazdów wyprodukowanych w 1939 roku w Ordnance Factory w Maribyrnong (Victoria). Tym razem wykorzystano podwozia Forda Model 1938 (silnik V-8) w układzie 4×2. Nazwy pojazdów: C-314 „Crow”, C-315 „Curlew”, C-316 „Cockatoo”, C-317 „Stingray”, C-318 „Starfish” oraz C-319 „Snake”.

LP-4 – dziewięć pojazdów zbudowanych w latach 1939-1940 w zakładach South Australian Railway Workshops w Islington. Wykorzystano podwozia Forda Model 1939 (silnik V-8 o mocy 85 KM) z układem napędowym 4×4 systemu Marmon-Herrington. Nazwy pojazdów: C-6278 „Devil”, C-6279 „Dingo”, C-6280 „Bandicoot”, C-6281 „Porcupine”,C-6282 „Possum”, C-6283 „Pelican”, C-6284 „Wolf”, C-6285 „Wattle” oraz C-6286 „Warpath”.

Zastosowanie:

Pojazdy posłużyły do celów szkoleniowych do wycofania ich ze służby w 1942 roku. Używały je obie jednostki rozpoznawcze: First Armoured Car Regiment w Horsham (Victoria) oraz Second Armoured Car Regiment w Ashfield (New Sout Wales).

Internet:

http://www.diggerhistory.info/pages-armour/allied/bandicoot.htm

http://www.marmon-herrington.webs.com/armdcar.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.