Ciągnik Tracteur léger d’aérodrome Chenard & Walcker F.A.R. type 22X

Historia konstrukcji:
Trójkołowy ciągnik lotniskowy model 22X produkowany we francuskich zakładach Société anonyme des trains Chenard & Walcker F.A.R. w Gennevilliers. Inicjały F.A.R. w nazwie pochodziły od imion konstruktorów Fernand Glaszmann, André Lagache, Raymond Glaszmann.

W 1937 roku zakupiono licencję na ciągnik Mechanical Horse w brytyjskich zakładach Scammell Lorries Ltd. w Tolpits Lane, hrabstwo Watford. We francuskiej wersji jako źródło napędu posłużył silnik od samochodu osobowego Citroen 11. Otrzymał potoczną nazwę Poney Mécanique.

Na potrzeby sił zbrojnych Francji zamówiono 420 egzemplarzy w kilku wersjach:

– ciągnik samolotów i transporter bomb

– naczepa pasażerska dla transportu personelu sił powietrznych

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
2.375 kg
1.000 kg
4.430 x 1.900 x 2.200 mm
2.700 mm
przód 1.570 mm
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 1.911 cm3,
typu F. 22 o mocy 41 KM przy 3.200 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 52 km/h

Opis konstrukcji:
Zastosowano otwartą kabinę załogi, która w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych była przykrywana brezentowym dachem. Za kabiną znajdowała się otwarta platforma transportowa. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 78 mm, skok tłoka 100 mm, stopień sprężania 6,8:1. Stosowano gaźnik typu Solex 32. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazywał napęd na przednie koło.

Źródła:

Instrukcja „Notice technique du tracteur léger d’aérodrome F.A.R. type 22X”, 1938 r.

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.