Ciągnik ewakuacyjny Tank transporter Albion CX33

Historia konstrukcji:
Ciągnik ewakuacyjny CX33 został opracowany w 1942 roku w brytyjskich zakładach Albion Motors Ltd. w Scotstoun koło Glasgow. Prototyp ukończono w styczniu 1943 roku.

Planowany jako transporter najcięższych czołgów. Był zdolny do holowania przyczep o masie 75 ton (w 1948 roku użyto go np. do wyholowania z hali produkcyjnej największego opracowanego w Wielkiej Brytanii samolotu Bristol Type 167 „Brabazon”). Nie znalazł on uznania w oczach brytyjskiej armii ze względu na wysoką cenę i znaczne skomplikowanie konstrukcji. W odpowiedzi producent przygotował drugi prototyp, w którym układ kierowniczy działał na koła pierwszych dwóch osi. Ukończono go dopiero w sierpniu 1945 roku i zakończenie wojny przerwało dalsze prace.

Dane techniczne:

Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
8×8
2 silniki 6-cyl. w układzie rzędowym, chłodzone cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 10.487 cm3,
o mocy 140 hp każdy
4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 48 km/h

Opis konstrukcji:
Oba silniki były zamontowane obok siebie za umieszczoną z przodu kabiną załogi. Podwozie stanowiły cztery umieszczone blisko siebie osie. Pierwszy silnik napędzał obie przednie osie, natomiast drugi obie tylne osie. Skrętne koła znajdowały się na pierwszej i ostatniej osi.

Źródła:

David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998 r.

David E. Jane „British military transport”, 1978 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.