Historia konstrukcji:
Kołowy ciągnik artyleryjski KTL-4 został opracowany we francuskich zakładach Société Anonyme des Automobiles Industriels Industriels Latil w Suresnes. Wyprodukowano 163 egzemplarze.
Ciągniki tego typu holowały armaty polowe 105 mm Mle 1913, równocześnie transportując obsługę działa i podręczny zapas amunicji.
W jednostkach obrony przeciwlotniczej używano także wersji ze sztywnym dachem i uchwytami dla specjalistycznego wyposażenia, które ciągnęły przyczepy z nasłuchownikami do akustycznego wykrywania zbliżających się nieprzyjacielskich samolotów.
Dane techniczne:
Masa: Ładowność: Wymiary: Układ napędowy: Jednostka napędowa: Skrzynia przekładniowa: Prędkość maksymalna: |
3.700 kg 950 kg 4.700 x 2.100 x 2.500 mm 4×4 silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą, zapłon iskrowy, pojemność ? cm3, typu K o mocy 36 KM na drodze 35 km/h |
Opis konstrukcji:
Zastosowano otwartą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem), która w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych była przykrywana brezentowym dachem. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12V.
Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 90 mm, skok tłoka 130 mm. Zasilany gaźnikiem typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne.