Ciągnik artyleryjski Tracteur Tous Terrains Latil KTL-4

Historia konstrukcji:
Kołowy ciągnik artyleryjski KTL-4 został opracowany we francuskich zakładach Société Anonyme des Automobiles Industriels Industriels Latil w Suresnes. Wyprodukowano 163 egzemplarze.

Ciągniki tego typu holowały armaty polowe 105 mm Mle 1913, równocześnie transportując obsługę działa i podręczny zapas amunicji.

W jednostkach obrony przeciwlotniczej używano także wersji ze sztywnym dachem i uchwytami dla specjalistycznego wyposażenia, które ciągnęły przyczepy z nasłuchownikami do akustycznego wykrywania zbliżających się nieprzyjacielskich samolotów.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
3.700 kg
950 kg
4.700 x 2.100 x 2.500 mm
4×4
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność ? cm3,
typu K o mocy 36 KM
na drodze 35 km/h

Opis konstrukcji:
Zastosowano otwartą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem), która w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych była przykrywana brezentowym dachem. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12V.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 90 mm, skok tłoka 130 mm. Zasilany gaźnikiem typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne.

Źródła:

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.

Internet:

www.avant-train-latil.com