Ciągnik artyleryjski Tracteur routier Latil M2 TL 6

Historia konstrukcji:
Kołowy ciągnik artyleryjski M2 TL6 został opracowany we francuskich zakładach Société Anonyme des Automobiles Industriels Latil w Suresnes. Produkowany seryjnie w latach 1935-1940.

Dostosowany do holowania przyczep o masie 2.500 kg, a na drogach utwardzonych do 5.000 kg.

Produkowano również inne wersje silnikowe:

H4 TL6 – model produkowany seryjnie w latach 1937-1940, z silnikiem wysokoprężnym Gardner (4-cyl. o pojemności 3.800 cm3 i mocy 51 KM przy 2.000 obr./min),

M3G – model produkowany seryjnie w latach 1936-1940, z silnikiem zasilanym gazem generatorowym (4-cyl. o pojemności 5.887 cm3 i mocy 58 KM).

Wersja wojskowa została dostosowana do pełnienia funkcji ciągnika artyleryjskiego z dodatkową tylną ławką dla pomieszczenia obsługi holowanego działa. Jesienią 1939 roku złożono dodatkowe zamówienie na 36 egzemplarzy wersji Treuil à ballon czyli wyciągarki Aérazur do wypuszczania balonów (dostarczono 10 egzemplarzy).

Ciągniki tego typu holowały armaty polowe 75 mm Mle 1897 lub haubice polowe 105 mm Mle 1934, równocześnie transportując obsługę działa i podręczny zapas amunicji.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Przyczepa:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
4.050 kg
1.150 kg
2.500 kg
4.700 x 1.930 x 2.640 mm
2.700 mm
1.560 mm
4×4
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 4.080 cm3,
typu M2 o mocy 67 KM przy 2.000 obr./min
3 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 45 km/h
75 litrów

Opis konstrukcji:
Zastosowano otwartą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem), która w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych była przykrywana brezentowym dachem oraz rozpinano brezentowe zasłonki otworów drzwiowych. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 100 mm, skok tłoka 130 mm. Zasilany gaźnikiem typu Solex 40 RFVD. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne. Koła o średnicy 1.140 mm.

Źródła:

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.

Internet:

www.avant-train-latil.com