Historia konstrukcji:
Kołowy ciągnik artyleryjski M2 TZ został opracowany w 1935 roku we francuskich zakładach Société Anonyme des Automobiles Industriels Latil w Suresnes. Produkowany seryjnie w latach 1935-1942.
Wersja wojskowa została dostosowana do pełnienia funkcji ciągnika artyleryjskiego z dodatkową tylną ławką dla pomieszczenia obsługi holowanego działa. Jesienią 1939 roku złożono zamówienie na 50 egzemplarzy wersji Treuil à ballon czyli wyciągarki Aérazur do wypuszczania balonów (dostarczono 11 egzemplarzy).
Ciągniki tego typu holowały armaty polowe 105 mm Mle 1936 lub armaty przeciwlotnicze 75 mm Mle 1932, równocześnie transportując obsługę działa i podręczny zapas amunicji.
Dane techniczne:
Masa: Ładowność: Przyczepa: Wymiary: Rozstaw osi: Rozstaw kół: Układ napędowy: Jednostka napędowa: Skrzynia przekładniowa: Prędkość maksymalna: Zbiornik paliwa: |
6.250 kg 1.150 kg 2.500 kg 5.000 x 2.230 x 2.640 mm 1.980 mm + 1.060 mm przód 1.820 mm, tył 1.590 mm 6×6 silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą, zapłon iskrowy, pojemność 4.080 cm3, typu M2 o mocy 67 KM przy 2.000 obr./min 4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor na drodze 40 km/h 65+10 litrów |
Opis konstrukcji:
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Za kabiną zlokalizowano skrzynię ładunkową osłanianą brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12V.
Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 100 mm, skok tłoka 130 mm. Zasilany gaźnikiem typu Solex 40 RFVD. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne. Koła o średnicy 1.140 mm.