Ciągnik artyleryjski Tracteur Somua MCG 5

Historia konstrukcji:
Półgąsienicowy ciągnik artyleryjski MCG 5 został opracowany we francuskich zakładach Société d’Outillage Mécanique et d’Usinage d’Artillerie (SOMUA) w Saint Ouen. Do 1 września 1939 roku wyprodukowano 264 egzemplarze oraz dalsze 81 egzemplarzy do maja 1940.

Ciągniki tego typu holowały armaty 105 mm Mle 1936, równocześnie transportując obsługę działa oraz 24 naboje. W holowanym jaszczu Mle 1939 transportowano dalsze 64 naboje.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw kół:
Rozstaw gąsienic:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
2 + 8 osób
7.300 kg
2.000 kg
5.350 x 1.880 x 2.750 mm
1.485 mm
1.480 mm
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 4.712 cm3,
o mocy 60 KM przy 2.000 obr./min
5 biegów do przodu plus wsteczny
na drodze 36 km/h
80 litrów
na drodze 47 l/100 km

Opis konstrukcji:
Zastosowano otwartą kabinę załogi ze sztywnym dachem w układzie klasycznym (za silnikiem) z brezentowymi boczkami zaopatrzonymi w celuloidowe okienka z boku i z tyłu. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V, akumulator o pojemności 92 Ah.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 100 mm, skok tłoka 150 mm, stopień sprężania 5,6:1. Zastosowano gaźnik Solex 40 RFNV. Umieszczony z przodu silnik poprzez zsynchronizowaną skrzynię przekładniową przekazuje napęd na przednie koła napędowe wózka gąsienicowego. Mechaniczny układ hamulcowy działa na koła przedniej osi oraz koła napędowe gąsienic, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła napędowe gąsienic. Na przedniej osi stosowano ogumienie rozmiaru 30×5.

W służbie niemieckiej przejęte egzemplarze pojazdów otrzymały oznaczenie Zugkraftwagen S 307 (f).

Źródła:

Instrukcja D. 628/5 „Zugkraftwagen S (f) Typ MCG. Gerätbeschreibung und Bedienungsanweisung”, 1942 r.

Instrukcja D. 628/6 „Zugkraftwagen S (f) Typ MCG. Ersatzteilliste”, 1942 r.

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.