Transporter czołgów Diamond T 30-ton Semi-Trailer Recovery Tank Transporter

Masa: własna zestawu 22857 kg, całkowita zestawu 54256 kg
Ładowność: 30 ton
Wymiary: 6883 x 2539 x 2514 mm
Rozstaw osi: 179 cali
Układ napędowy: 6×4
Jednostka napędowa: silnik 6-cyl. w układzie rzędowym,
wysokoprężny, chłodzony cieczą, pojemność 14600 cm3,
typu Hercules DFXE o mocy 185 KM przy 1600 obr./min
Skrzynia przekładniowa: 4 biegi do przodu plus wsteczny, 2 biegowy reduktor
Prędkość maksymalna: na drodze 37 km/h
Zbiornik paliwa: 120 galonów
Zasięg: na drodze 480 km

Historia konstrukcji:

Transporter czołgów opracowany w 1941 roku w amerykańskich zakładach Diamond T Motor Car Company w Chicago. Został opracowany na bazie cywilnego modelu Diamond T Model 980. Dostawy do Wielkiej Brytanii od początku 1942 roku. Do końca wojny dostarczono około tysiąca egzemplarzy.

 

Opis konstrukcji:

Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Zabudowana za kabiną wyciągarka Garwood o sile uciągu 18 ton pomagała przy załadunku czołgów średnich o masie ok. 30 ton.

Do transportu ewakuowanych pojazdów stosowano 2-osiową naczepę z rozkładanymi rampami wjazdowymi opracowaną przez zakłady Shelvoke & Drewry. Długość całkowita zestawu wynosiła 15188 mm.

Nadwozie było umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie na sztywnych mostach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 24 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazywał napęd na koła obu tylnych osi. Hamulce pneumatyczne ze wspomaganiem działały na wszystkie koła.

 

Źródła:

David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.