Ciągnik artyleryjski Tracteur léger artillerie Laffly S. 15 T

Historia konstrukcji:
Kołowy ciągnik artyleryjski S. 15 T został opracowany we francuskich zakładach Société Laffly w Asnières.

Do 1940 roku dostarczono 411 egzemplarzy.

Ciągniki tego typu holowały armaty polowe 75 mm Mle 1897 oraz haubice polowe 105 mm Mle 1935 B, równocześnie transportując obsługę działa i podręczny zapas amunicji.

Dane techniczne:

Liczba miejsc:
Masa własna:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
6
3.900 kg
1.400 kg
4.640 x 1.850 x 2.150 mm
1.840 + 1.000 mm
przód 1.530 mm / tył 1.540 mm
6×6
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 2.312 cm3,
typu Hotchkiss o mocy 55 KM przy 3.200 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 72 km/h

Opis konstrukcji:
Zastosowano otwartą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem), która w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych była przykrywana brezentowym dachem. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zastosowano niezależne zawieszenie kół przednich na sprężynach śrubowych, natomiast tylnych osi na wspólnych półeliptycznych resorach piórowych. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 86 mm, skok tłoka 99,5 mm. Zastosowano gaźnik typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne.

Stosowano opony rozmiaru 230×18. Dla poprawienia mobilności zastosowano także niewielkie pomocnicze koła umieszczone pod przednią częścią przedziału silnikowego oraz pomiędzy osiami na wysokości miejsca kierowcy, które pomagały podczas przekraczania poprzecznych nierówności terenu zapobiegając zawieszeniu pojazdu na podłodze.

Źródła:

Christian H. Tavard „Les tous terrains LAFFLY”, wyd. „L’automobiliste” No 54 styczeń-marzec 1980 r.

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.