Ciągnik artyleryjski Tracteur d’artillerie Laffly S. 35 T

Historia konstrukcji:
Kołowy ciągnik artyleryjski S. 35 T został opracowany w 1935 roku we francuskich zakładach Société Laffly w Asnières. Przyjęty na uzbrojenie sił zbrojnych Francji w 1937 roku. Z 400 zamówionych egzemplarzy modelu S. 35 T planowano 230 sztuk wykonać w wersji ciągnika artyleryjskiego (do czerwca 1940 roku dostarczono około 140 egzemplarzy), a pozostałe 170 sztuk jako ciągniki ewakuacyjne.

Ciągniki tego typu holowały ciężkie armaty 155 mm GPF lub moździerze 220 mm C Mle 1916, równocześnie transportując obsługę działa i podręczny zapas amunicji.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
8.050 kg
1.200 kg + przyczepa 13 t
5.500 x 2.100 x 2.680 mm
2.800 + 1.280 mm
przód 1.810 mm / tył 1.780 mm
6×6
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 6.232 cm3,
o mocy 100 KM przy 2.200 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 40 km/h

Opis konstrukcji:
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Nadwozie typu furgon jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 110 mm, skok tłoka 150 mm. Zastosowano gaźnik typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne.

Stosowano opony rozmiaru 230×20. Dla poprawienia mobilności zastosowano także niewielkie pomocnicze koła umieszczone pod przednią częścią przedziału silnikowego oraz pomiędzy osiami na wysokości miejsca kierowcy, które pomagały podczas przekraczania poprzecznych nierówności terenu zapobiegając zawieszeniu pojazdu na podłodze.

W służbie niemieckiej przejęte egzemplarze pojazdów otrzymały oznaczenie Schwerer Radschlepper Laffly S35T (f).

Źródła:

Instrukcja D. 614/5 „Schwerer Radschlepper (f) zugleich Lkw Laffly Typen S 35 T, S 35 TL, S 45 T, S 45 TL, S 35 TL/C2. Gerätbeschreibung und Bedienungsanweisung”, 1941 r.

Instrukcja D. 614/6 „Schwerer Radschlepper (f) Laffly Typ S 35 T. Ersatzteilliste”, 1941 r.

Sprawozdanie „Tracteur Laffly tous terrains S. 35. T a 6 roues motrices. Note No. 1”, Commission d’Expérimentation du Matériel Automobile, Vincennes, 1935

Christian H. Tavard „Les tous terrains LAFFLY”, wyd. „L’automobiliste” No 54 styczeń-marzec 1980 r.

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.