Cysterna Citerne Renault AGR

Historia konstrukcji:
Cysterna AGR została opracowana we francuskich zakładach Sociétè Anonyme de Usines Renault w Billancourt pod Paryżem.

W 1938 roku na potrzeby sił zbrojnych Francji zakupiono 29 pojazdów: 13 egzemplarzy ze zbiornikiem zakładów Coder o pojemności 3 tysięcy litrów oraz 16 egzemplarzy ze zbiornikiem zakładów Lebel o pojemności 4 tysięcy litrów.

Dane techniczne:

Masa:
Pojemność cysterny:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
? kg
3.000 lub 4.000 litrów
4×2
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 4.025 cm3,
typu Renault 383 o mocy 65 KM przy 2.200 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 60 km/h
90 litrów
na drodze 30 l/100 km

Opis konstrukcji:
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie COE (Cab Over Engine – kabina nad silnikiem). Za kabiną zlokalizowano zbiornik paliwa. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie na sztywnych mostach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V, pojemność akumulatora 90 Ah.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 100 mm, skok tłoka 129 mm. Zastosowano gaźnik typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła tylnej osi. Sprzęgło suche jednotarczowe.

Przełożenia skrzyni biegów:

  1. bieg – 6,32
  2. bieg – 3,05
  3. bieg – 1,945
  4. bieg – 1

bieg wsteczny – 7,2

Mechaniczny układ hamulcowy ze wspomaganiem działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne. Stosowano opony rozmiaru 8.25-20” (na tylnej osi koła zdwojone).

Źródła:

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.