Cysterna Citerne tout terrain Laffly S. 35 TL

Historia konstrukcji:
Cysterna S.35 TL została opracowana we francuskich zakładach Société Laffly w Asnières. Ze względu na obciążenie zakładów Laffly produkcję seryjną pojazdu podjęto w zakładach Société Anonyme des Anciens Établissements Hotchkiss et Cie. w Saint-Denis koło Paryża.

W 1940 roku na stanie sił zbrojnych Francji znajdowało się ? egzemplarzy zakupionych na potrzeby sił powietrznych Armée de l’Air.

Dane techniczne:

Masa:
Pojemność cysterny:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
całkowita 10.400 kg
? litrów
7.100 x 2.250 x 2.800 mm
3.400 + 1.280 mm
przód 1.810 mm / tył 1.780 mm
6×6
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 6.232 cm3,
o mocy 100 KM przy 2.200 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 50 km/h

Opis konstrukcji:
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 110 mm, skok tłoka 150 mm. Zastosowano gaźnik typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. Hydrauliczny układ hamulcowy działał na wszystkie koła, natomiast hamulec ręczny mechaniczny działał na koła tylne.

Stosowano opony rozmiaru 270×22. Dla poprawienia mobilności zastosowano także niewielkie pomocnicze koła umieszczone pod przednią częścią przedziału silnikowego oraz pomiędzy osiami na wysokości miejsca kierowcy, które pomagały podczas przekraczania poprzecznych nierówności terenu zapobiegając zawieszeniu pojazdu na podłodze.

W służbie niemieckiej przejęte egzemplarze otrzymały oznaczenie Kesselkraftwagen Laffly S35TL (f).

Źródła:

Christian H. Tavard „Les tous terrains LAFFLY”, wyd. „L’automobiliste” No 54 styczeń-marzec 1980 r.

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.