Lekki samolot bombowy Държавна Аеропланна Работилница ДАР-10А „Бекас”

Samolot DAR-10A
Samolot DAR-10A

Historia konstrukcji:

Lekki samolot bombowy DAR-10A „Bekas” (gatunek ptaka) zaprojektował inż. Cwietan Łazarow z bułgarskich zakładów DAR (Darżawna Aeroplanna Rabotilnica – Państwowy Warsztat Samolotowy) w Bożuriszcze.

Prototyp o numerze seryjnym 94 został oblatany 2 lipca 1941 roku. Uległ on wypadkowi 15 października 1942 roku. Wysiłki konstruktorów zostały przeniesione na model DAR-10F dysponujący innym napędem.

Samolot DAR-10A
Samolot DAR-10A

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
1843 kg
2570 kg
12,20 m
9,54 m
3,00 m
22,20 m2
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Alfa-Romeo 126RC-34 o mocy 780 KM
410 km/h
7250 m
1170 km
4 km 7,9 mm, 400 kg bomb

Opis konstrukcji:

Jednosilnikowy dolnopłat konstrukcji metalowej. Dwuosobowa załoga zajmowała miejsca w układzie tandem w bogato oszklonej zakrytej kabinie.

Podwozie w układzie klasycznym z dwoma szeroko rozstawionymi kołami głównymi osłoniętymi owiewką oraz kółkiem ogonowym.

Napęd samolotu zapewniał umieszczony w osłonie typu NACA włoski silnik gwiazdowy napędzający trójłopatowe metalowe śmigło o zmiennym skoku typu Alfa-Romeo o średnicy 3,5 m.

Uzbrojenie stanowiły dwa stałe karabiny maszynowe MG 17 umieszczone w skrzydłach oraz podwójny ruchomy karabin maszynowy MG 15 umieszczony w tylnej kabinie. Planowany ładunek bomb obejmował 4 bomby po 100 kg.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.