Lekki samolot bombowy Държавна Аеропланна Работилница ДАР-10Ф „Бекас”

Samolot DAR-10F
Samolot DAR-10F

Historia konstrukcji:

Lekki samolot bombowy DAR-10F „Bekas” (gatunek ptaka) zaprojektował inż. Cwietan Łazarow z bułgarskich zakładów DAR (Darżawna Aeroplanna Rabotilnica – Państwowy Warsztat Samolotowy) w Bożuriszcze. Była to wersja rozwojowa samolotu DAR-10A.

Prototyp o numerze seryjnym 316 został oblatany dopiero wiosną 1945 roku i zakończenie wojny przerwało dalszy rozwój konstrukcji.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Prędkość lądowania:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
2030 kg
2900 kg
12,65 m
9,83 m
3,00 m
22,90 m2
1 silnik 14-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Fiat A.74 RC38 o mocy 960 KM
454 km/h
109 km/h
9000 m
1400 km
2 działka kal. 20 mm, 4 km kal. 7,9 mm,
450 kg bomb

Samolot DAR-10F
Samolot DAR-10F

Opis konstrukcji:

Jednosilnikowy dolnopłat konstrukcji metalowej. Dwuosobowa załoga zajmowała miejsca w układzie tandem w bogato oszklonej zakrytej kabinie.

Podwozie w układzie klasycznym z dwoma szeroko rozstawionymi kołami głównymi osłoniętymi owiewką oraz kółkiem ogonowym.

Napęd samolotu zapewniał umieszczony w osłonie typu NACA włoski silnik gwiazdowy napędzający trójłopatowe metalowe śmigło o zmiennym skoku.

Nad silnikiem planowano zabudować 2 zsynchronizowane działka MG 151/20 kal. 20 mm, w skrzydłach dwa karabiny maszynowe MG 17 kal. 7,9 mm, a w tylnej kabinie podwójny ruchomy karabin maszynowy MG 15 kal. 7,9 mm.

Przenoszony ładunek bomb obejmował jedną bombę 250 kg na wysięgniku pod kadłubem i po 2 bomby 50 kg na zaczepach pod skrzydłami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.