Samolot szkolno-treningowy Държавна Аеропланна Работилница ДАР-9 „Синигер”

Samolot DAR-9
Samolot DAR-9

Historia konstrukcji:

Samolot szkolno-treningowy DAR-9 „Sinigier” (sikorka) zaprojektował inż. Cwietan Łazarow z bułgarskich zakładów DAR (Darżawna Aeroplanna Rabotilnica – Państwowy Warsztat Samolotowy) w Bożuriszcze. Była to przeprojektowana do lokalnych możliwości produkcyjnych licencyjna wersja niemieckiego samolotu Fw 44 J „Stieglitz”.

W 1941 roku ukończono pierwsze 6 samolotów (numery seryjne od 88 do 93) po czym produkcję przeniesiono do nowo budowanych zakładów DSF w Łowecz gdzie ukończono pozostałe 36 egzemplarzy (numery seryjne od 95 do 130).

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
560 kg
900 kg
9,0 m
7,3 m
m
20,00 m2
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Siemens Sh-14A o mocy 160 KM
185 km/h
4400 m
520 km
brak

Samolot DAR-9
Samolot DAR-9

Opis konstrukcji:

Jednosilnikowy dwupłat konstrukcji mieszanej. Dwuosobowa załoga zajmowała miejsca w układzie tandem w odkrytych kabinach zaopatrzonych w wiatrochron.

Podwozie w układzie klasycznym z dwoma szeroko rozstawionymi kołami głównymi osłoniętymi owiewką oraz metalową płozą ogonową.

Napęd samolotu zapewniał niemiecki silnik gwiazdowy napędzający dwułopatowe śmigło drewniane o stałym skoku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.