Działo samobieżne Chenillette T.13 B3

Działo samobieżne T.13 B3
Działo samobieżne T.13 B3

Historia konstrukcji:

Wersja B3 została opracowana w zakładach Société Anonyme des Ateliers de Construction de et à Familleureux w oparciu o licencję na produkcję brytyjskiego ciągnika gąsienicowego Vickers-Carden-Loyd, Light Dragoon Mk. II C.

Ponieważ poprzednie wersje przy podniesionym opancerzeniu mogły prowadzić ogień tylko do tyłu, w nowym pojeździe przeprojektowano sposób mocowania uzbrojenia. Na opancerzonym podwoziu posadowiono lekką półwieżę o pełnym dookrężnym polu ostrzału, mieszczącą armatę i sprzężony karabin maszynowy. Dach tej wieży był podnoszony na zawiasach, a brak tylnej płyty pozwalał na dobrą wentylację i wyrzucanie pustych łusek po strzale. Do zajęcia fabryki przez wkraczające oddziały niemieckie wyprodukowano ponad 200 egzemplarzy.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
Wymiary:
Szerokość gąsienic:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia biegów:
Prędkość maksymalna:
Zasięg:
Uzbrojenie:
 
Opancerzenie:
4 osoby (dowódca, celowniczy, ładowniczy, kierowca)
5084 kg
3650 x 1870 x 1840 mm, prześwit 330 mm
266 mm
silnik 6-cyl. w układzie rzędowym,
zapłonie iskrowy, chłodzony cieczą,
typu Vickers o mocy 80 KM
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 40 km/h
na drodze 400 km
1 armata FRC Mle 1932 kal. 47 mm,
1 km FN Mle 1930 kal. 7,65 mm
od 3 do 9 mm

Działo samobieżne T.13 B3
Działo samobieżne T.13 B3

Opis konstrukcji:

Stanowisko kierowcy znajdowało się w przedniej części kadłuba pojazdu, natomiast reszta załogi zajmowała stanowiska w dużej obrotowej wieży. Opancerzenie kadłuba i bocznych ścian wieży miało grubość 9 mm, natomiast wierzch i spód kadłuba zaledwie 3 mm. Uzbrojenie stanowiła armata przeciwpancerna 47 mm FRC Mle 1931 oraz ręczny karabin maszynowy 7,65 mm FN Mle 1930. Zapas amunicji do działa wynosił 138 pocisków (po 69 AT i HE), natomiast do karabinu maszynowego 1380 pocisków (69 magazynków).

Silnik umieszczony z tyłu kadłuba napędzał koła przednie. Zawieszenie na czterech kołach jednych zgrupowanych w dwa wózki amortyzowane resorami półeliptycznymi. Z tyłu kadłuba znajdowało się koło napinające, a górny bieg gąsienicy podtrzymywały 2 ogumione rolki.

W służbie niemieckiej przejęte egzemplarze otrzymały oznaczenie Panzerjäger VA 802 (b).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.