Działo samobieżne Chenillette Vickers-Carden-Loyd

Działo samobieżne Chenillette Vickers-Carden-Loyd
Działo samobieżne Chenillette Vickers-Carden-Loyd

Historia konstrukcji:
Tankietka Vickers-Carden-Loyd Mk. VI opracowana w 1928 roku w brytyjskich zakładach Vickers Armstrongs Ltd. (w 1928 roku firma ta przejęła zakłady Carden Loyd Tractor Company – wcześniejsze modele opracowali John Carden i Vivian Loyd).

Belgia pojęła decyzję o zakupie 6 pojazdów w 1929 roku i w 1931 roku pojazdy te wzięły udział w wojskowych manewrach. Próby holowania armat przeciwpancernych wpadły negatywnie ze wglądu na długi czas zajmowania i opuszczania stanowiska bojowego. W tej sytuacji podjęto decyzję o zabudowie 47 mm armaty ppanc FRC Mle 1931 bezpośrednio na pojeździe.

Po testach uznano, że z powodu przeciążenia uzbrojeniem i zbyt małej mocy silnika nie są one w stanie poruszać się w trudnym górzystym terenie Ardenów. Z tego powodu przystąpiono do opracowywania nowej konstrukcji w postaci działa samobieżnego  T.13, natomiast pojazdy próbne oparte na podwoziach tankietek zostały wycofane z użycia w 1938 roku.

Zmagazynowane pojazdy wzięły aktywny udział w walkach w 1940 roku i służyły jako stacjonarne punkty obrony przeciwpancernej nad rzeką Mozą (pomiędzy Vivegnis oraz Lixhe) w składzie jednostek obrony granicy „Cyclistes-Frontière”.

Działo samobieżne Chenillette Vickers-Carden-Loyd
Działo samobieżne Chenillette Vickers-Carden-Loyd

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
Wymiary:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Zbiornika paliwa:
Zasięg:
Uzbrojenie:
Opancerzenie:
2 osoby
bojowa ok. 2000 kg
2460 x 1750 x 1220 mm (bez armaty)
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, zapłon iskrowy,
chłodzony cieczą, pojemność 2898 cm3,
typu Ford o mocy 22 KM przy 1800 obr./min
na drodze 45 km/h
38 litrów
na drodze 160 km
1 armata FRC Mle 1931 kal. 47 mm
od 6 do 9 mm

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *