Armata kolejowa Kanone 12

Działo kolejowe K 12
Działo kolejowe K 12

Historia konstrukcji:
Armata kolejowa K. 12 była używana przez siły zbrojne Niemiec.

Została opracowana w niemieckich zakładach Friedrich Krupp A.G. w Essen. Nowy model działa dalekonośnego opracowywano od 1934 roku.

Próby prototypu K 12 V trwały od 1938 roku (w katalogu wzorów uzbrojenia otrzymała oznaczenie Gerät 5-2104). Finalna wersja K 12 N została ukończona w czerwcu 1940 roku (w katalogu wzorów uzbrojenia otrzymała oznaczenie Gerät 5-2105). Wyprodukowano tylko te 2 egzemplarze. Cena jednostkowa ok. 1,5 miliona RM.

Działo kolejowe K 12
Działo kolejowe K 12

Zastosowanie:
Działa tego typu użytkowała tylko jedna jednostka Eisenbahn-Artillerie-Batterie 701 (czyli 701. bateria artylerii kolejowej) – pierwszy egzemplarz od sierpnia 1940 roku. W listopadzie 1940 roku oddano pierwsze strzały na terytorium Wielkiej Brytanii (łącznie podczas wojny bateria wystrzeliła 83 pociski) – ostrzelano między innymi tak odległe cele jak przedmieścia Maidstone w okolicach Kent.

W 1944 roku najpierw w maju jedno działo zostało zbombardowane w okolicach stacji Valenciennes (odesłana do naprawy do Rügenwalde), a następnie we wrześniu 1944 roku wobec braku możliwości dalszego odwrotu (zniszczony most na rzece Scheldt) druga armata została zniszczona w Sluiskil w Holandii.

Działo kolejowe K 12 zniszczone w Sluiskil
Działo kolejowe K 12 zniszczone w Sluiskil

Dane techniczne:

Kaliber:
Masa całkowita:
 
Masa lufy:
Długość całkowita:
Długość lufy:
 
Odrzut lufy:
Kąt ostrzału w elewacji:
Kąt ostrzału w azymucie:
Szybkostrzelność:
211 mm
na stanowisku 309.000 kg,
w transporcie 317.000 kg
88.708 kg
41.360 mm
33.549 mm
(w tym część gwintowana 27.742 mm)
700-750 mm
od +25° do +55°

1 strz./5 min

Działo kolejowe K 12
Działo kolejowe K 12

Opis konstrukcji:
Lufa stalowa, gwintowana, o 8 prawoskrętnych zwojach. Objętość komory nabojowej 343 dm3. Zastosowano zamek klinowy o ruchu poziomym. Żywotność lufy wynosi ok. 90 wystrzałów.

Zamek działa kolejowego K 12
Zamek działa kolejowego K 12

Platforma kolejowa miała z przodu dziesięcioosiowy wózek jezdny, natomiast z tyłu ośmioosiowy wózek jezdny (nacisk na oś 17,5 tony). Na stanowisku stałym stosowano specjalną platformę obrotową Vögele Drehscheibe, która umożliwiała pełny ostrzał dookrężny.

Załadunek amunicji do działa kolejowego K 12
Załadunek amunicji do działa kolejowego K 12

Amunicja:
Stosowano amunicję rozdzielnego ładowania z głównym ładunkiem miotającym umieszczonym w stalowej łusce oraz dodatkowym ładunkiem miotającym umieszczonym w cylindrycznym worku z materiału.

Wojenna produkcja amunicji wyglądała następująco:

1940 r. – 161 szt.

1941 r. – 199 szt.

1942 r. – 105 szt.

1943 r. – 206 szt.

Przekrój pocisku 21 cm Gr. 35
Przekrój pocisku 21 cm Gr. 35

Burząca 21 cm Granate 35

Długość pocisku:
Masa pocisku:
Masa materiału wybuchowego:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
985 mm
107,5 kg
7,85 kg
250 kg
1.625 m/s
115.000 m

Pocisk 21 cm Gr. 35 typu HE z korpusem wypełnionym ładunkiem materiału wybuchowego, zaopatrzony w głowicowy zapalnik uderzeniowy typu Hbgr.Z. 35 K.

Działo kolejowe 21 cm K
Działo kolejowe 21 cm K

Źródła:

Instrukcja D 460/2a „Geschoßringbuch”, 1939 r.

Instrukcja OP 1666 „German Explosive Ordnance Vol. 2”, 1946 r.

Instrukcja H.Dv. 97/1 „Gerätliste”, 1943 r.

Terry Gardner, Peter Chamberlain „Enzyklopädie deutscher waffen 1939-1945”, wyd. Motorbuch Verlag, 2006 r.

Chris Chant „Artillery”, wyd. Amber Books, 2005 r.