Historia konstrukcji:
Armata kolejowa kz.Br.K. (E) była używana przez siły zbrojne Niemiec.
Została opracowana w niemieckich zakładach Friedrich Krupp A.G. w Essen. Wykorzystano armatę morską 28 cm SK L/40, którą posadowiono na platformie kolejowej. Projekt zainicjowano w 1936 roku. W momencie wybuchu wojny w 1939 roku w służbie było 8 egzemplarzy, w 1941 roku wyprodukowano jeszcze 2 egzemplarze.
Ponadto w maju 1940 roku przejęto dwa egzemplarze belgijskie, ale jeden z nich szybko uległ zniszczeniu w wyniku eksplozji pocisku w lufie. Drugi egzemplarz otrzymał numer ewidencyjny kolei niemieckich DB 912540.
W katalogu wzorów uzbrojenia otrzymała oznaczenie Gerät 5-2806.
Dane techniczne:
Kaliber: Masa całkowita: Masa lufy: Długość całkowita: Długość lufy: Odrzut lufy: Kąt ostrzału w elewacji: Kąt ostrzału w azymucie: Szybkostrzelność: |
283 mm 129.000 kg 45.300 kg 22.800 11.200 mm (w tym część gwintowana 8.437 mm) 690-750 mm od 0° do +45° 18° 1 strz./5 min |
Opis konstrukcji:
Lufa stalowa, gwintowana zaopatrzona w 80 prawoskrętnych zwojów. Objętość komory 123,1 dm3. Zastosowano zamek klinowy o ruchu poziomym. Żywotność lufy wynosi ok. 850 wystrzałów.
Platforma kolejowa miała z przodu i z tyłu pięcioosiowe wózki jezdne. Na stanowisku stałym stosowano specjalną platformę obrotową Vögele Drehscheibe, która umożliwiała pełny ostrzał dookrężny.
Amunicja:
Stosowano amunicję rozdzielnego ładowania z ładunkiem miotającym umieszczonym w mosiężnej łusce (długość 1.221 mm, średnica kryzy 319 mm, masa łuski 42 kg).
Wojenna produkcja amunicji wyglądała następująco:
1939 r. – 567 szt.
1940 r. – 79 szt.
1941 r. – 944 szt.
1942 r. – 15 szt.
1943 r. – 535 szt.
1944 r. – 413 szt.
W marcu 1945 roku na stanie wciąż znajdowało się 657 szt.
Burząca 28 cm Sprenggranate L/4,1 Kopfzünder (mit Haube)
Długość pocisku: Masa pocisku: Masa materiału wybuchowego: Masa ładunku miotającego: Prędkość wylotowa: Donośność: |
1.136 mm 240 kg 18,76 kg 64 kg R.P. 12 (1230 x 12/5) 820 m/s 29.500 m |
Pocisk 28 cm Sprgr. L/4,1 m. Kz. (m.Hb.) typu HE z korpusem wypełnionym ładunkiem materiału wybuchowego, zaopatrzony w głowicowy zapalnik uderzeniowy oraz zapalnik denny.