Działo kolejowe 500-мм железнодорожная установка ТГ-1

Historia konstrukcji:
Działo kolejowe TG-1 zostało zaprojektowane w radzieckim biurze projektowym OKB-172 w odpowiedzi na założenia taktyczno-techniczne przedstawione 8 lutego 1938 roku. Prototypowy zespół odrzutowy wyprodukowała w 1939 roku Fabryka Nr 221 «Баррикады» (Barykady) w Stalingradzie, podwozie kolejowe opracowano w biurze projektowym CKB-19 (wspólne dla armaty TP-1 oraz haubicy TG-1), a montaż końcowy miał przeprowadzić w 1941 roku zakład „Новокрамоторский механический завод” w Kromatorsku (filia Fabryki Nr 221). Do 1942 roku planowano produkcję 16 takich haubic, ale wybuch wojny z Niemcami przerwał dalsze prace konstrukcyjne.

Dane techniczne:

Kaliber:
Masa:
Wymiary:
Masa lufy:
Długość lufy:
 
Kąt ostrzału w elewacji:
Kąt ostrzału w azymucie:
Szybkostrzelność:
500 mm
ok. 353.300 kg
długość 33.218 mm
85.100 kg
13.858 mm
(w tym cześć gwintowana 11.055 mm)
od +15° do +70°

1 strz./2 min

500 mm haubica kolejowa TG-1
500 mm haubica kolejowa TG-1

Opis konstrukcji:
Lufa stalowa, gwintowana, zaopatrzona w 36 prawoskrętnych zwojów. Zamek śrubowy. Objętość komory nabojowej 320 dm3. Żywotność lufy wynosiła ok. 150 wystrzałów.

Platforma kolejowa opierała się na czterech czteroosiowych wózkach jezdnych. Zastosowane łoże umożliwiało jedynie niewielkie kąty wychylenia lufy na boki więc do zmiany kierunku ostrzału wybierano tory kolejowe biegnące po łuku. Ciekawą innowacją była możliwość dostosowania osi kół do pracy przy dwóch rozstawach szyn – radzieckim 1.524 mm i zachodnioeuropejskim 1.435 mm. Prędkość przemieszczania składu kolejowego do 45 km/h. Obsługa działa liczyła około 50 żołnierzy.

Amunicja:

Przeciwbetonowa

Masa pocisku:
Masa materiału wybuchowego:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
2.050 kg
205 kg
? kg
od 349 do 490m/s
19.600 m

Pocisk typu HE, zaopatrzony w zapalnik denny. Planowano uzyskać przebicie żelbetowego stropu o grubości 4,4 m. Stosowano 4 ładunki miotające.

Burząca Фугасный снаряд 

Masa pocisku:
Masa materiału wybuchowego:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
1.450 kg
276 kg
? kg
od 390 do 600 m/s
23.500 m

Pocisk typu HE, zaopatrzony w zapalnik denny. Stosowano 6 ładunków miotających.

Źródła:

Artykuł „Железнодорожные артиллерийские установки”, czasopismo „Военный парад” numer maj-czerwiec 1994 r.

А.Иванов „Артиллерия СССР в период Второй Мировой Войны”, wyd. Издателски Дом «Нева», 2003 r.

John Campbell, „Naval weapons of World War Two”, wyd. Naval Institute Press, 1985 r.

Terry Gander, Peter Chamberlain „Enzyklopädie deutscher waffen 1939-1945”, wyd. Motorbuch Verlag, 2006 r.

В. И. Брагин „Пушки на релсах”, 2006 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.