Działo kolejowe 203-мм железнодорожная установка ТМ-8

Historia konstrukcji:
Działo kolejowe TM-8 zostało zaprojektowane w rosyjskim biurze projektowym CKB-19. Wykorzystano 203 mm armatę morską, produkowaną w Zakładach Obuchowskich w Leningradzie (przy współpracy brytyjskiej firmy Vickers-Armstrong) dla ciężkich okrętów cesarskiej Rosji, którą posadowiono na platformie kolejowej. Fabryka Nr 198 im. Marti w Nikołajewie wyprodukowała 2 egzemplarze.

Zastosowanie:

Oba działa z baterii Nr 10 stacjonowały na Dalekim Wschodzie w okolicach Władywostoku, głównej bazy Floty Oceanu Spokojnego.

Dane techniczne:

Kaliber:
Masa:
 
Wymiary:
Długość lufy:
 
Kąt ostrzału w elewacji:
Kąt ostrzału w azymucie:
Szybkostrzelność:
203,2 mm
całkowita ok. 100.000 kg
lufy 14.400 kg
ok. 22.000 x ? x ? mm
9.959 mm
(w tym część gwintowana 8.167 mm)
od 0° do +35°
240°
2-4 strz./min

Działo kolejowe TM-8 kalibru 203 mm w pozycji transportowej
Działo kolejowe TM-8 kalibru 203 mm w pozycji transportowej

Opis konstrukcji:
Lufa stalowa, gwintowana, zaopatrzona w 48 prawoskrętnych zwojów. Objętość komory nabojowej 67,8 dm3. Żywotność lufy wynosiła ok. 400 wystrzałów.

Prędkość przemieszczania składu kolejowego do 50 km/h. Platforma kolejowa opierała się na dwóch czteroosiowych wózkach jezdnych. Zastosowane łoże umożliwiało dość duże kąty wychylenia lufy na boki więc do stabilizacji działa na stanowisku bojowym rozkładano dodatkowe podpory. Obsługa działa liczyła około 40 żołnierzy.

Amunicja:

Półprzeciwpancerna Полубронебойный снаряд образца 1913 года

Długość pocisku:
Masa pocisku:
Masa materiału wybuchowego:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
965 mm
139,2 kg
15 kg
39 kg
792,5 m/s
21.030 m

Pocisk morski wz. 1913 typu AP-HE, zaopatrzony w zapalnik denny.

Burząca Фугасный снаряд образца 1907 года

Długość pocisku:
Masa pocisku:
Masa materiału wybuchowego:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
791 mm
112,2 kg
14,1 kg
39 kg
807,7 m/s
17.920 m

Pocisk morski wz. 1907 typu HE, zaopatrzony w zapalnik denny.

Źródła:

Artykuł „Железнодорожные артиллерийские установки”, czasopismo „Военный парад” numer maj-czerwiec 1994 r.

А.Иванов „Артиллерия СССР в период Второй Мировой Войны”, wyd. Издателски Дом «Нева», 2003 r.

John Campbell, „Naval weapons of World War Two”, wyd. Naval Institute Press, 1985 r.

Terry Gander, Peter Chamberlain „Enzyklopädie deutscher waffen 1939-1945”, wyd. Motorbuch Verlag, 2006 r.

В. И. Брагин „Пушки на релсах”, 2006 r.

Internet:

http://www.navweaps.com

One thought on “Działo kolejowe 203-мм железнодорожная установка ТМ-8

  1. Czy przypadkiem do budowy tego działa nie wykorzystano łoża kolejowego od armaty morskaiej 254 mm L/45 Model 1891 z czasów PWS?

Skomentuj Czytelnik Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *