Ciągnik ewakuacyjny Tracteur de dépannage Laffly S. 45 T

Historia konstrukcji:
Ciągnik ewakuacyjny S. 45 T został opracowany we francuskich zakładach Société Laffly w Asnières.

W 1940 roku dostarczono 17 egzemplarzy.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
8.200 kg
2.000 kg
5.700 x 2.250 x 2.800 mm
6×6
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 6.232 cm3,
o mocy 100 KM przy 2.200 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 36 km/h

Opis konstrukcji:
Zastosowano otwartą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). W tylnej części nadwozie jest zaopatrzone w wyciągarkę o napędzie mechanicznym oraz dźwig. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 110 mm, skok tłoka 150 mm. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne.

Stosowano opony rozmiaru 13.50-20”. Dla poprawienia mobilności zastosowano także niewielkie pomocnicze koła rozmiaru 500×150 umieszczone pod przednią częścią przedziału silnikowego, które pomagały podczas przekraczania poprzecznych nierówności terenu zapobiegając zawieszeniu pojazdu na podłodze.

Ewakuowane czołgi holowano na trzyosiowych przyczepach o nośności 20 lub 28 ton.

W służbie niemieckiej przejęte egzemplarze otrzymały oznaczenie Schwerer Radschlepper mit Pritschenaufbau Laffly S45T (f).

Źródła:

Instrukcja D. 614/5 „Schwerer Radschlepper (f) zugleich Lkw Laffly Typen S 35 T, S 35 TL, S 45 T, S 45 TL, S 35 TL/C2. Gerätbeschreibung und Bedienungsanweisung”, 1941 r.

Christian H. Tavard „Les tous terrains LAFFLY”, wyd. „L’automobiliste” No 54 styczeń-marzec 1980 r.

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.