Schron z wieżą czołgową Bauform 249 Stand für F.Pz.PD 4814 (unbew. Turm des Pz.Kpfw. P 40 (i))

Historia konstrukcji:
Schron z wieżą czołgową używany przez siły zbrojne Niemiec.

W przejętych zakładach Ansaldo Fosatti w Genui złożono 13 stycznia 1945 roku zamówienie na wyprodukowanie 100 egzemplarzy wież przygotowanych do instalacji w fortyfikacjach.

Jeden egzemplarz został przetestowany na poligonie w Hillersleben. Ponadto wykorzystano w walkach kilka standardowych niezmodyfikowanych wież czołgowych z włoskim uzbrojeniem, czasami poprzez zakopanie w ziemi całego pojazdu.

Wieża czołgu Pz.Kpfw. P 40 737 (i)
Wieża czołgu Pz.Kpfw. P 40 737 (i)

Dane techniczne:
Wysokość wieży 775 mm, wysokość linii ognia 280 mm.

Opancerzenie: z przodu 60 mm (półokrągłe jarzmo, przednia płyta 13°), ściany boczne 45 mm (26°), płyta tylna 45 mm (24°), strop 20 mm (przednia część 81°, reszta 90°).

Opis konstrukcji:
Na betonowym stanowisku typu Bauform 249 osadzono wieżę włoskiego czołgu P 40, który w niemieckiej służbie nosił oznaczenie Pz.Kpfw. P 40 737 (i).

Wentylacja mechaniczna wnętrza schronu z użyciem wyciągu Lüfter HES 10 z napędem ręcznym.

Uzbrojenie wieży stanowi 1 armata czołgowa 7,5 cm Kw.K. oraz 1 karabin maszynowy M.G. 42.

Schemat budowy schronu opisano w rysunku projektowym WaPrüf Fest IV Nr. 678.

Zaplanowano także wersję na podstawie drewnianej przygotowując rysunki projektowe WaPrüf Fest IV Nr. 835 „Holzsockel f.Pz.Kpfw.-Turm 4814” z 20.12.1944 r. oraz WaPrüf Fest IV Nr. 836 „Fundament für Holzsockel für F.Pz.DT 4818 (Schnelleinbau)” z 25.12.1944 r.

Źródła:

Instrukcja „Merkblatt über Verwendung von Ringständen und ihrer Einrichtungen zum Gebrauch im Bereich des Oberbefehlshaber West”, 1944 r.

Raport „Stand der bisherigen Fertigung von Pz.Kw.Türmen” z 26 marca 1945 roku

Neil Short „Tank Turret Fortifications”, wyd. Crowood, 2011 r.

Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle zeszyt No. 21-1 Staende mit Pz.Kpffw. Tuermen (Panzer Turrets on Concrete and Wood Stands). Pz.Kpfw.-Turm I to F.Pz.D.T. 4818”, wyd. Panzer Tracts, 2004 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *