Historia konstrukcji:
Samolot model „Fury” został opracowany w brytyjskich zakładach Hawker Aircraft Ltd. w Kingston, Surrey. Zbudowany przez zespół projektowy, na którego czele stał Sydney Camm. Prototyp został oblatany w marcu 1929 roku – początkowo nosił on nazwę „Hornet”, którą zmieniono później na „Fury”. Samoloty te dysponowały 12-cyl. silnikiem w układzie widlastym.
W styczniu 1933 na potrzeby sił zbrojnych Iranu zakupiono 16 samolotów tego typu. Jako ich napęd wybrano amerykański silnik gwiazdowy Pratt & Whitney „Hornet” S2B1-G. Przy masie płatowca 3.590 funtów uzyskano prędkość 178 mph na wysokości 6.500 stóp. Próby w locie wykazały niedoskonałości wybranej jednostki napędowej.
W tej sytuacji w maju 1934 roku zamówiono kolejna serię 12 samolotów zaopatrzonych tym razem brytyjskim silnikiem Bristol „Mercury” VI S2, napędzającym dwułopatowe śmigło drewniane typu Watts. Ostatecznie dostarczono ich tylko 8 zamieniając zamówienie na pozostałe 4 samoloty na korzyść samolotów wielozadaniowych Hawker „Audax”. Wersja ta przy masie 3.490 funtów osiągała prędkość maksymalną 212 mph na wysokości 16.000 stóp.
Samoloty z pierwszej dostawy również zostały wyposażone w silnik Bristol „Mercury” VI S2 – pierwszy z nich po modernizacji oblatano we wrześniu 1934 roku.
Samoloty tego typu nosiły numery ewidencyjne od 201 do 224.