Lockheed „Hudson” Mark I

Historia konstrukcji:

Samolot patrolowy opracowany w amerykańskich zakładach Lockheed. Pierwszy prototyp został oblatany 10 grudnia 1938 roku.

W 1940 roku Australia złożyła pierwsze zamówienie na 100 samolotów Hudson Mk. IV które nosiły australijskie oznaczenie Mk. I. Otrzymały one numery ewidencyjne z bloku A16. Dalsze dostawy w ramach umowy Lend-Lease obejmowały:

– 52 samoloty w wersji „Hudson” Mk.IVA,

– 41 samoloty w wersji „Hudson” Mk.IIIA,

– 7 samoloty w wersji „Hudson” Mk.IV (z serii 30 samolotów zamówionych oryginalnie przez Wielką Brytanię).

Dane techniczne:

Załoga:

Masa własna:

Masa startowa:

Rozpiętość:

Długość:

Wysokość:

Napęd:

 

 

 

Prędkość:

Pułap praktyczny:

Zasięg:

Uzbrojenie:

4 osoby

13195 funtów

18500 funtów

19,96 m

13,50 m

m

2 silniki 14-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzone powietrzem,

typu Pratt & Whitney R-1830-SC3G „Twin Wasp”

o mocy 1200 hp

maksymalna 284 mph na wysokości 15000 stóp

27000 stóp

2160 mil

4 km kal. .303, 726 kg bomb

Zastosowanie:

Australijskie siły powietrzne RAAF stosowały samoloty tego typu do patrolowania rozległych obszarów Pacyfiku. Co ciekawe zatopienie pierwszego japońskiego statku Awazisan Maru 7 grudnia 1941 roku miało miejsce na godzinę przed atakiem na bazę Pearl Harbour.

Samolot tego typu zapisał się także negatywnie w historii Australii kiedy 13 sierpnia 1940 roku o godzinie 10:15 doszło do katastrofy maszyny o numerze ewidencyjnym A16-97 koło lotniska w Canberra, w której zginęło 3 członków australijskiego rządu odpowiedzialnych za sprawy lotnictwa, szef sztabu oraz 2 innych pasażerów wraz z 4 lotnikami stanowiącymi załogę. Dla upamiętnienia poległego ministra lotnictwa Jamesa Valentine Fairbairna baza sił powietrznych nosi od 1953 roku nazwę Fairbairn Airbase.

Opis konstrukcji:

Uzbrojenie samolotu stanowiły 2 karabiny maszynowe umieszczone w wieżyczce grzbietowej typu Bolton-Paul oraz kolejne 2 stałe karabiny maszynowe zabudowane w nosie maszyny.

Źródła:

Bill Gunston „Combat aircraft of World War II”, wyd. Tiger Books, 1990

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

www.defence.gov.au/RAAF/raafmuseum/

www.jaapteeuwen.com/ww2aircraft

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.