Samolot myśliwski Armstrong Whitworth A.W. 35 „Scimitar”

Historia konstrukcji:
Samolot opracowany w brytyjskich zakładach Armstrong Whitworth Aircraft Ltd. Pierwsze dwa prototypy powstały w 1933 roku poprzez przebudowę poprzedniej konstrukcji A.W. 16, zaopatrzonej w mocniejszy silnik. Prototyp został oblatany 25 czerwca 1934 roku.

Norwegia zakupiła 4 takie samoloty które dostarczono 26 maja 1936 roku. Ze względu na niskie osiągi i słabe właściwości pilotażowe wstrzymano na nich loty, a maszyny zmagazynowano na terenie zakładów Kjeller Flyfabrikk. W służbie zastąpione przez samoloty Gloster „Gladiator”.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Uzbrojenie:
1 osoba
1.276 kg
1.860 kg
10,06 m
7,62 m
3,53 m
24,28 m2
1 silnik 14-cyl, w układzie podwójnej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Armstrong-Siddeley „Panther” XIA o mocy 730 KM
343 km/h
5’15” na wysokość 3.050 m
9.600 m
2 km Browning kal. 7,9 mm, 36 kg bomb

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy samolot myśliwski zbudowany w układzie zastrzałowego dwupłata ze stałym podwoziem i odkrytą kabiną pilota. Kratownicowy kadłub i skrzydła o konstrukcji metalowej krytej w przedniej części duraluminium, a dalej płótnem. Dwa stałe karabiny maszynowe były zabudowane w kadłubie nad silnikiem, a ich spusty były zsynchronizowane z obrotami śmigła. Pod skrzydłami można było podwiesić 4 bomby po 9 kg.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

http://www.nuav.net/norwair1940.html,

http://hem.fyristorg.com/robertm/norge/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.