Samolot wielozadaniowy Breda Ba.65

Samolot wielozadaniowy Breda Ba.65
Samolot wielozadaniowy Breda Ba.65

Historia konstrukcji:
Samolot wielozadaniowy Ba.65 został opracowany we włoskich zakładach Società Italiana Ernesto Breda w Sesto San Giovanni koło Mediolanu. Na czele zespołu konstrukcyjnego stali Antonio Parano oraz Giuseppe Panzeri. Prototyp został oblatany we wrześniu 1935 roku.

Latem 1937 roku wysłano do Włoch delegację w skład której wchodzili: Minister Obrony generał Abdul Latif Nuri, dowódca irackich sił powietrznych pułkownik Mohammed Ali Jawad oraz specjaliści do spraw uzbrojenia major Hifzi Aziz i porucznik Jawad Hussain. W efekcie wizyty Irak zakupił 15 samolotów w wersji napędzanej silnikiem Fiat A.80 R.C. 41 (13 egz. w wersji z wieżą z karabinem maszynowym, natomiast 2 egz. jako szkolno-treningowe dwustery). Wartość kontraktu wyniosła 15.547.600 lirów. W trakcie lotu treningowego jeden z samolotów uległ uszkodzeniu na lotnisku Bresso koło Mediolanu. Ostatecznie samoloty rozmontowano i wysłano drogą morską – przybyły do irackiego portu Basra 25 września 1939 i zostały zmontowane przy współudziale włoskich specjalistów.

Uroczystość na lotnisku z ustawionymi wszystkimi samolotami wielozadaniowymi Breda Ba.65
Uroczystość na lotnisku z ustawionymi wszystkimi samolotami wielozadaniowymi Breda Ba.65

Zastosowanie:
W maju 1941 roku 5. dywizjon w bazie Rashid koło Bagdadu miał na stanie 15 samolotów.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
własna 2.500 kg
startowa 3.150 kg
12,10 m
9,89 m
3,20 m
23,50 m2
2 silniki 18-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy,
chłodzone powietrzem, doładowane,
typu Fiat A.80 R.C. 41 o mocy startowej 1.000 KM
410 km/h
6.300 m
550 km
3 km 12,7 mm, 2 km 7,7 mm,
500 kg bomb

Samolot wielozadaniowy Breda Ba.65
Samolot wielozadaniowy Breda Ba.65

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy samolot w układzie dolnopłata konstrukcji metalowej, z zakrytymi kabinami załogi. Zastosowano trójkołowe chowane podwozie w układzie klasycznym.

Zaopatrzony w szeroką osłonę NACA silnik napędzał metalowe śmigło trójłopatowe.

Uzbrojenie stałe obejmujące 2 karabiny maszynowe Breda-SAFAT kal. 12,7 mm oraz 2 karabiny maszynowe Breda-SAFAT kal. 7,7 mm umieszczono w skrzydłach i prowadziły one ogień poza kręgiem śmigła. Ruchomy karabin maszynowy Breda-SAFAT kal. 12,7 mm został zabudowany w obracanej hydraulicznie wieży typu Breda L. Uzbrojenie bombowe przenoszono podwieszone w wewnątrzkadłubowej komorze bombowej oraz na zewnętrznych podwieszeniach podskrzydłowych.

Uszkodzony samolot wielozadaniowy Breda Ba.65
Uszkodzony samolot wielozadaniowy Breda Ba.65

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.