Samolot bombowy Fairey „Battle”

Historia konstrukcji:
Samolot bombowy „Battle” został opracowany w brytyjskich zakładach Fairey Aviation Company Ltd. w Hayes. Prototyp został oblatany 10 marca 1939 roku.

W ramach programu rozbudowy lotnictwa z 1936 roku samoloty tego typu zostały zamówione dla południowoafrykańskich sił powietrznych South African Air Force (SAAF). Wprowadzane od 1939 roku i w momencie przystąpienia do wojny w służbie był tylko jeden samolot o numerze ewidencyjnym K9402.

Samolot bombowy Fairey „Battle”
Samolot bombowy Fairey „Battle”

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
3 osoby
własna 3.020 kg,
startowa 4.900 kg
16,45 m
12,85 m
4,72 m
39,20 m2
1 silnik 12-cyl. w układzie widlastym,
chłodzony cieczą, doładowany,
typu Rolls-Royce „Merlin” II o mocy 1.030 hp
414 km/h
7.150 m
1.690 km
2 km Vickers kal. 7,7 mm,
454 kg bomb

Samolot bombowy Fairey „Battle”
Samolot bombowy Fairey „Battle”

Opis konstrukcji:
Samolot jednosilnikowy w układzie wolnonośnego dolnopłata o konstrukcji całkowicie metalowej. Zastosowano chowane w locie podwozie w układzie klasycznym.

Silnik poprzez reduktor napędzał trójłopatowe metalowe śmigło o zmiennym skoku.

Uzbrojenie stałe stanowił karabin maszynowy Vickers kal. 7,7 mm, który strzelał przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora, natomiast w kabinie tylnego strzelca znajdował się ruchomy karabin maszynowy Vickers K kal. 7,7 mm. Komora bombowa w centropłacie mieściła 4 bomby o masie 113 kg każda lub ekwiwalent bomb mniejszych wagomiarów. Dodatkowo dwie bomby o masie 113 kg mogły być podwieszone na zaczepach zewnętrznych.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Internet:

http://www.saairforce.co.za/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.