Samolot myśliwski Bin Khap Lai 11 (Curtiss „Hawk” 75N)

Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski Model 75 został opracowany w 1934 roku przez Donovana R. Berlina z amerykańskich zakładów Curtiss Airplane and Motor Company Inc. Pierwszy prototyp został oblatany w kwietniu 1935 roku.

Wiosną 1938 roku Tajlandia zamówiła 12 samolotów w eksportowej wersji Curtiss „Hawk” 75N. Ich produkcję ukończono jesienią 1938 roku i załadowano na dwa statki. Dotarły one do Tajlandii 17 stycznia i 9 lutego 1939 roku. 22 marca jeden z nowych samolotów uległ wypadkowi. Otrzymały one oznaczenie Bin Khap Lai 11, czyli Samolot Myśliwski Typ 11.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
1.803 kg
2.910 kg
11,38 m
8,71 m
2,84 m
21,92 m2
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Wright GR-1820-G3 „Cyclone” o mocy 875 KM
451 km/h na wysokości 3.300 m
11,8 m/s
9.700 m
880 km
2 działka Madsen kal. 23 mm,
2 km Vickers kal. 8 mm, 250 kg bomb

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy samolot zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata o konstrukcji całkowicie metalowej, stałym podwoziu w układzie klasycznym i zakrytej kabinie pilota.

Silnik poprzez reduktor napędzał trójłopatowe śmigło metalowe. Moc startowa wynosiła 875 KM, natomiast na wysokości 2650 m wynosiła 840 KM.

Stanowiące uzbrojenie główne samolotu 2 działka Madsen kalibru 23 mm znajdowały się w podskrzydłowych gondolach podwieszonych na zewnątrz od kół podwozia głównego i prowadziły ogień poza płaszczyzną obrotu śmigła. Uzupełniały je 2 karabiny maszynowe zabudowane w kadłubie przed kabiną pilota, które prowadziły ogień przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora. Na zaczepach pod skrzydłami można było podwiesić 10 bomb zapalających o masie 15 kg, natomiast zaczep podkadłubowy umożliwiał podwieszenie bomby o masie 250 kg.

Źródła:

Michał M. Mietelski „Samolot myśliwski Curtis Hawk 75”, wyd. MON, seria wydawnicza TBiU nr 113, 1987

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.