Samolot myśliwski Bin Khap Lai 11 (Curtiss „Hawk” 75N)

Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski Model 75 został opracowany w 1934 roku przez Donovana R. Berlina z amerykańskich zakładów Curtiss Airplane and Motor Company Inc. Pierwszy prototyp został oblatany w kwietniu 1935 roku.

Wiosną 1938 roku Tajlandia zamówiła 12 samolotów w eksportowej wersji Curtiss „Hawk” 75N. Ich produkcję ukończono jesienią 1938 roku i załadowano na dwa statki. Dotarły one do Tajlandii 17 stycznia i 9 lutego 1939 roku. 22 marca jeden z nowych samolotów uległ wypadkowi. Otrzymały one oznaczenie Bin Khap Lai 11, czyli Samolot Myśliwski Typ 11.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
1.803 kg
2.910 kg
11,38 m
8,71 m
2,84 m
21,92 m2
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Wright GR-1820-G3 „Cyclone” o mocy 875 KM
451 km/h na wysokości 3.300 m
11,8 m/s
9.700 m
880 km
2 działka Madsen kal. 23 mm,
2 km Vickers kal. 8 mm, 250 kg bomb

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy samolot zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata o konstrukcji całkowicie metalowej, stałym podwoziu w układzie klasycznym i zakrytej kabinie pilota.

Silnik poprzez reduktor napędzał trójłopatowe śmigło metalowe. Moc startowa wynosiła 875 KM, natomiast na wysokości 2650 m wynosiła 840 KM.

Stanowiące uzbrojenie główne samolotu 2 działka Madsen kalibru 23 mm znajdowały się w podskrzydłowych gondolach podwieszonych na zewnątrz od kół podwozia głównego i prowadziły ogień poza płaszczyzną obrotu śmigła. Uzupełniały je 2 karabiny maszynowe zabudowane w kadłubie przed kabiną pilota, które prowadziły ogień przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora. Na zaczepach pod skrzydłami można było podwiesić 10 bomb zapalających o masie 15 kg, natomiast zaczep podkadłubowy umożliwiał podwieszenie bomby o masie 250 kg.

Źródła:

Michał M. Mietelski „Samolot myśliwski Curtis Hawk 75”, wyd. MON, seria wydawnicza TBiU nr 113, 1987

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *