Samolot myśliwski Bin Khap Lai 12 „Ota” (Nakajima Ki. 27)

Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski Ki. 27 zaprojektował T. Koyama z japońskich zakładów Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha. Prototyp został oblatany 15 października 1936 roku.

W styczniu 1942 roku Tajlandia zakupiła 12 samolotów w wersji Ki. 27b. Zostały one wyprodukowane w zakładach Manshu Hikoki Kabushiki Kaisha z Ota. Otrzymały one oznaczenie Bin Khap Lai 12, czyli Samolot Myśliwski Typ 12. Od nazwy miejscowości gdzie mieściła się siedziba producenta przyjęła się potoczna nazwa maszyny jako „Ota”.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
1.110 kg
normalna 1.547 kg
maksymalna 1.790 kg
11,31 m
7,53 m
3,28 m
18,56 m2
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Nakajima Ha-1b o mocy 710 KM
470 km/h na wysokości 3.500 m
5,4 minuty na 4.000 m
10.500 m
825 km
2 km kal. 7,7 mm

Opis konstrukcji:
Samolot jednosilnikowy zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata o konstrukcji całkowicie metalowej, stałym podwoziu w układzie klasycznym i zakrytej kabinie pilota.

Silnik poprzez reduktor napędzał trójłopatowe śmigło metalowe. Moc startowa wynosiła 710 KM, natomiast na wysokości 2.900 m wynosiła 780 KM.

Stanowiące uzbrojenie maszyny 2 karabiny maszynowe zostały zabudowane w kadłubie po bokach kabiny pilota i prowadziły ogień przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.