Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski Ki.43 „Hayabusa” zaprojektowali pod koniec 1937 roku H. Itokawa oraz T. Koyama z japońskich zakładów Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha. Prototyp został oblatany w styczniu 1939 roku.
W 1943 roku w Singapurze Tajlandia przejęła od Japończyków pierwsze 24 egzemplarze samolotu w wersji Ki. 43 II. Latem 1944 roku przejęto kolejne 3 egzemplarze. Otrzymały one oznaczenie Bin Khap Lai 13, czyli Samolot Myśliwski Typ 13. Stosowano japońska nazwę własną maszyny „Hayabusa”.
Dane techniczne:
Załoga: Masa własna: Masa startowa: Rozpiętość: Długość: Wysokość: Powierzchnia nośna: Jednostka napędowa: Prędkość maksymalna: Wznoszenie: Pułap: Zasięg: Uzbrojenie: |
1 osoba 1.730 kg normalna 2.218 kg maksymalna 2.753 kg 10,84 m 8,92 m 3,27 m 21,40 m2 1 silnik 14-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem, typu Nakajima Ha-115 „Sakae” o mocy 1.150 KM 530 km/h na wysokości 4.000 m 6,3 minuty na 6.000 m 11.200 m 1.620 km (maksymalny 3.000 km) 2 km kal. 12,7 mm z zapasem 250 naboi na km, 500 kg bomb |
Opis konstrukcji:
Samolot jednosilnikowy zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata o konstrukcji całkowicie metalowej, z klasycznym podwoziem chowanym w locie i zakrytą kabiną pilota.
Silnik z dwustopniową sprężarką napędzał poprzez reduktor trójłopatowe śmigło metalowe o stałej prędkości obrotowej. Moc startowa wynosiła 1150 KM, a na wysokości 6000 m wynosiła 980 KM.
Stanowiące uzbrojenie maszyny 2 karabiny maszynowe zostały zabudowane w kadłubie przed kabina pilota i prowadziły ogień przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora. Na podskrzydłowych zaczepach można było podwiesić 2 bomby po 250 kg lub odrzucane zbiorniki paliwa o pojemności 200 litrów.