Samolot myśliwski Bin Khap Lai 13 „Hayabusa” (Nakajima Ki. 43)

Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski Ki.43 „Hayabusa” zaprojektowali pod koniec 1937 roku H. Itokawa oraz T. Koyama z japońskich zakładów Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha. Prototyp został oblatany w styczniu 1939 roku.

W 1943 roku w Singapurze Tajlandia przejęła od Japończyków pierwsze 24 egzemplarze samolotu w wersji Ki. 43 II. Latem 1944 roku przejęto kolejne 3 egzemplarze. Otrzymały one oznaczenie Bin Khap Lai 13, czyli Samolot Myśliwski Typ 13. Stosowano japońska nazwę własną maszyny „Hayabusa”.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
1.730 kg
normalna 2.218 kg
maksymalna 2.753 kg
10,84 m
8,92 m
3,27 m
21,40 m2
1 silnik 14-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Nakajima Ha-115 „Sakae” o mocy 1.150 KM
530 km/h na wysokości 4.000 m
6,3 minuty na 6.000 m
11.200 m
1.620 km (maksymalny 3.000 km)
2 km kal. 12,7 mm z zapasem 250 naboi na km,
500 kg bomb

Opis konstrukcji:
Samolot jednosilnikowy zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata o konstrukcji całkowicie metalowej, z klasycznym podwoziem chowanym w locie i zakrytą kabiną pilota.

Silnik z dwustopniową sprężarką napędzał poprzez reduktor trójłopatowe śmigło metalowe o stałej prędkości obrotowej. Moc startowa wynosiła 1150 KM, a na wysokości 6000 m wynosiła 980 KM.

Stanowiące uzbrojenie maszyny 2 karabiny maszynowe zostały zabudowane w kadłubie przed kabina pilota i prowadziły ogień przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora. Na podskrzydłowych zaczepach można było podwiesić 2 bomby po 250 kg lub odrzucane zbiorniki paliwa o pojemności 200 litrów.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *