Samolot bombowy Bristol „Blenheim”

Samoloty bombowe Bristol „Blenheim” Mk. I
Samoloty bombowe Bristol „Blenheim” Mk. I

Historia konstrukcji:
Samolot bombowy Bristol Type 142M zaprojektował Frank Barnwell z brytyjskich zakładów Bristol Aeroplane Company z Filton. Model ten powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie RAF Specification 28/35. Prototyp został oblatany 25 czerwca 1936 roku.

W październiku 1936 roku Finlandia zakupiła 18 samolotów w zmodyfikowanej wersji Mk. I (czasem nazywana Mk. II) u brytyjskiego producenta, natomiast w kwietniu 1938 roku zakupiono licencję na produkcję zarówno płatowców, jak i silników. Dostawę zakupionych maszyn zrealizowano między 26 marca 1937 roku, a 27 marca 1938 roku (numery seryjne od 8137 do 8154; numery ewidencyjne od BL-104 do BL-121). Po wybuchu Wojny Zimowej zamówiono w grudniu 1939 roku w Wielkiej Brytanii ze składu jednostek sił powietrznych RAF 12 maszyn w wersji Mk. I (cena jednostkowa 240 tysięcy funtów)  oraz kolejne 12 maszyn w wersji Mk. IV (cena jednostkowa 264 tysiące funtów – oznaczenie producenta Bristol Type 149). Pierwszą dwunastkę dostarczono 17 stycznia 1940 roku, a drugą 26 lutego 1940 roku.

Produkcję licencyjną podjęto w fińskich zakładach Valtion Lentokonetehdas (VL) w Tampere, gdzie złożono zamówienie na 40 egzemplarzy. Dodatkowo Finlandia pozyskała od Niemiec przejęte przez nich w 1941 roku produkowane w jugosłowiańskich zakładach Ikarus A.D. w Zemun płatowce w wersji Mk. IV. Ostatecznie udało się wyprodukować 15 egzemplarzy w wersji Mk. I w 1941 roku, kolejne 30 egzemplarzy w wersji Mk. I w 1943 roku, 10 egzemplarzy w wersji Mk. IV w 1944 roku, a ostatnie 5 egzemplarzy w wersji Mk. IV znajdowało się na linii produkcyjnej w momencie zawieszenia broni z ZSRR.

Jeden z fińskich samolotów o numerze ewidencyjnym BL-200 (w wersji Mk. IV) aktualnie jest eksponatem fińskiego muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski.

Samolot bombowy Bristol „Blenheim” Mk. IV
Samolot bombowy Bristol „Blenheim” Mk. IV

Dane techniczne (fińskie Mk. I):

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
3 osoby
4.050 kg
5.580 kg
17,09 m
12,12 m
3,00 m
43,57 m²
2 silniki 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzone powietrzem, doładowane,
typu Bristol „Mercury” VIII
o mocy 840 hp przy 2.400 obr./min
447 km/h na wysokości 5.000 m
7.500 m
1.700 km
3 km kal. 7,7 mm,
500 kg bomb

Samolot bombowy Bristol „Blenheim” Mk. I na podwoziu płozowym
Samolot bombowy Bristol „Blenheim” Mk. I na podwoziu płozowym

Opis konstrukcji:
Dwusilnikowy samolot w układzie średniopłata konstrukcji metalowej. Zastosowano chowane w locie podwozie w układzie klasycznym. Ze względu na specyfikę warunków panujących w Finlandii przetestowano także stałe podwozie płozowe umożliwiające operowanie na śniegu.

Umieszone w szerokiej osłonie Townenda silniki napędzały trójłopatowe metalowe śmigła o zmiennym skoku.

Uzbrojenie strzeleckie samolotu obejmowało po jednym stałym karabinie maszynowym Vickers kal. 7,7 mm w każdym skrzydle oraz 1 karabin maszynowy Lewis kal. 7,7 mm w obrotowej wieżyczce grzbietowej. W wersji fińskiej zastosowano bardziej wypukłe pokrywy komory bombowej dla pomieszczenia wewnątrz kadłuba szwedzkich bomb o większej średnicy. Zrzutu bomb dokonywano z wykorzystaniem celownika bombowego Course Setting Bomb Sight Mk. IX A (Wimperis).

Celownik bombowy Mk. CSBS Mk. IX A
Celownik bombowy Mk. CSBS Mk. IX A

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.