Wodnosamolot rozpoznawczy Bor Ror Nor 1 (Watanabe WS-103)

Historia konstrukcji:
Wodnosamolot rozpoznawczy WS-103 został opracowany na tajlandzkie zamówienie w japońskich zakładach Watanabe Tekkosho Kabushiki Kaisha. Nowa maszyna przypominała ogólny układ wodnosamolotu E9W opracowanego na potrzeby japońskich oceanicznych okrętów podwodnych. W 1937 roku Tajlandia wysłała dwóch oficerów którzy obserwowali postępy w budowie nowego samolotu. Oblot pierwszego prototypu miał miejsce w lutym 1938 roku. W maju Tajlandia zamówiła 6 maszyn seryjnych (prototyp pozostał w Japonii). Otrzymały one oznaczenie Bor Ror Nor 1, czyli Samolot Marynarki Wojennej typ 1.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
1.148 kg
1.421 kg
9,59 m
8,10 m
3,45 m
20,97 m2
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Hitachi Ha-22-11 „Amakaze” 11 o mocy 340 KM
282 m/h
4.900 m
650 km
1 km Vickers kal. 8 mm

Opis konstrukcji:
Wodnosamolot zbudowany w układzie zastrzałowego dwupłata o konstrukcji metalowej z odkrytymi kabinami załogi. Podwozie pływakowe obejmowało dwa wielokomorowe metalowe pływaki umocowane na podwójnych zastrzałach w kształcie litery V do dolnego płata. Samolot był przystosowany do startu z pokładowej katapulty.

Silnik poprzez reduktor napędzał dwułopatowe śmigło metalowe o średnicy 2.600 mm. Moc startowa wynosiła 340 KM, a na wysokości 2.000 m wynosiła 300 KM.

Uzbrojenie samolotu stanowił  ruchomy karabin maszynowy zamontowany na obrotnicy w tylnej kabinie.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.