Wodnosamolot rozpoznawczy Bor Ror Nor 2 (Nakajima E8N)

Historia konstrukcji:
Wodnosamolot rozpoznawczy E8N zaprojektowany w japońskich zakładach Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha. Prototyp został oblatany w marcu 1934 roku. Tajlandia zamówiła w 1938 roku 18 samolotów w wersji E8N1. Ich dostawa została zrealizowana w 1940 roku. Otrzymały one oznaczenie Bor Ror Nor 2, czyli Samolot Marynarki Wojennej typ 2.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
1.370 kg
normalna 1.900 kg
maksymalna 2.050 kg
10,98 m
8,81 m
3,85 m
26,50 m2
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Nakajima „Kotobuki” 2 Kai 1 o mocy 580 KM
296 km/h na wysokości 3.000 m
6 minut 31 sekund na wysokość 3.000 m
7.270 m
900 km
2 km Typ 87 kal. 7,7 mm, 120 kg bomb

Opis konstrukcji:
Wodnosamolot zbudowany w układzie zastrzałowego dwupłata o konstrukcji metalowej z odkrytymi kabinami załogi. Podwozie pływakowe obejmowało duży centralny metalowy pływak oraz dwa małe, umieszczone pod końcówkami skrzydeł.

Silnik poprzez reduktor napędzał dwułopatowe śmigło metalowe o stałym skoku (średnica 2700 mm). Moc startowa wynosiła 580 KM, a na wysokości 3000 m wynosiła 460 KM. Zapas paliwa wynosił 594 litry paliwa i 51 litrów oleju.

Uzbrojenie samolotu stanowił 1 stały karabin maszynowy zabudowany w kadłubie, który strzelał przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora, oraz 1 ruchomy karabin maszynowy zamontowany na obrotnicy w tylnej kabinie. Na zaczepach podskrzydłowych można było podwiesić po jednej bombie o masie 60 kg pod każdym skrzydłem.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.