Samoloty niemieckie

Samolot rozpoznawczy Henschel Hs 126
Samolot rozpoznawczy Henschel Hs 126

Samolot rozpoznawczy Henschel Hs 126 K

Historia konstrukcji:
Samolot rozpoznawczy Hs 126 zaprojektował Friedrich Nicolaus z niemieckich zakładów Henschel Flugzeugwerke AG w Schönefeld koło Berlina. Prototyp został oblatany w 1936 roku.

W lipcu 1938 roku Grecja zgłosiła zapotrzebowanie swoich sił powietrznych na samolotów. Rozmowom towarzyszyła wizytacja delegacji greckiej w zakładach producenta, która odbyła się w listopadzie 1938 roku i zakończyła złożonym 22 kwietnia 1939 roku zamówieniem na 16 egzemplarzy w eksportowej wersji Hs 126 K, a także 5 zapasowych silników i zestaw części zamiennych (wartość kontraktu ok. 4 milionów RM). Pierwsze 10 maszyn przeleciało do Grecji na początku grudnia 1939 roku, a ostatnie 6 maszyn dostarczono 7 lutego 1940 roku (przydzielono im numery ewidencyjne od Σ30 do Σ45).

Wraz z zakupem gotowych maszyn rozpoczęto negocjacje na temat uruchomienia licencyjnej produkcji 40 egzemplarzy w greckich zakładach ΕAF w Faleron koło Aten (pełna grecka nazwa Εργοστάσιο Αεροπλάνων Φαλήρου), które miały być zmodernizowane i rozbudowane przy współudziale niemieckich specjalistów. Wybuch Drugiej Wojny Światowej przerwał te plany ponieważ pod wpływem nacisku Włoch nałożono embargo na dostawy do Grecji wyposażenia lotniczego.

Opis konstrukcji:
Samolot został zmodyfikowany zgodnie z wymaganiami zamawiającego. Jako jednostkę napędową zastosowano 9-cyl. silnik gwiazdowy Bramo 323 A-2, który poprzez reduktor napędzał trójłopatowe śmigło typu VDM 9-11240 VI. Stałe uzbrojenie, zabudowane w kadłubie przed kabiną i strzelające przez krąg śmigła z użyciem synchronizatora, wzmocniono do 2 karabinów maszynowych Browning kal. 7,9 mm (zamiast typowego niemieckiego celownika refleksyjnego zastosowano prosty celownik kołowy), a kolejny karabin maszynowy tego typu zamontowany na podstawie ruchomej znajdował się w tylnej kabinie. Na wyrzutniku pod kadłubem można było podwiesić bomby o masie 50 kg, natomiast w przedziale aparatu fotograficznego w przypadku jego demontażu można było podwiesić lekkie bomby odłamkowe o masie 15 kg.

Wodnosamolot rozpoznawczy Dornier Do 22
Wodnosamolot rozpoznawczy Dornier Do 22

Wodnosamolot rozpoznawczy Dornier Do 22 Kg

Historia konstrukcji:
Samolot wielozadaniowy C3 został zaprojektowany w 1934 roku w szwajcarskich zakładach Flug- u. Fahrzeugewerke A.G. w Altenrhein (była to filia niemieckich zakładów Dornier Werke GmbH w Friedrichshafen). Prototyp został oblatany w 1935 roku. Dla zainteresowania niemieckich sił powietrznych Luftwaffe nadano mu oznaczenie Do 22 i 15 lipca 1938 roku oblatano kolejny prototyp zbudowany w zakładach macierzystych w Friedrichshafen. Model ten nie znalazł jednak uznania co pozwoliło zaoferować go na eksport.

W 1937 roku Grecja za 27,9 miliona Drachm zakupiła na potrzeby swoich sił powietrznych 12 samolotów w wersji Do 22 Kg (otrzymały numery ewidencyjne od N21 do N32 – egzemplarze po konwersacji na podwozie kołowe numerowano od Σ81 wzwyż). Dostawy zrealizowano w pierwszej połowie 1939 roku.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
3 osoby
2.850 kg
4.100 kg
16,20 m
13,12 m
4,85 m
45,04 m2
1 silnik 12-cyl. rzędowy w układzie widlastym,
chłodzony cieczą,
typu Hispano-Suiza 12Ybrs o mocy startowej 775 KM
330 km/h
5,5 m/s
8.000 m
2.000 km
2 km Browning kal. 7,9 mm,
250 kg bomb

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy górnopłat (układ parasol) konstrukcji metalowej. Kadłub kryty w przedniej części kadłuba blachą duraluminiową, a na pozostałej powierzchni płótnem. Trzyosobowa załoga (pilot, radiooperator/bombardier, strzelec) zajmowała miejsca w częściowo zakrytych przeszklonych kabinach.

Podwozie stanowiły dwa metalowe pływaki. Ze względu na niedobór samolotów rozpoznawczych na początku 1941 roku 8 maszyn zostało przystosowanych do operowania na podwoziu kołowym zabudowanym zamiast pływaków.

Samolot rozpoznawczy Dornier Do 22 na podwoziu kołowym
Samolot rozpoznawczy Dornier Do 22 na podwoziu kołowym

Silnik rzędowy napędzał trójłopatowe metalowe śmigło o zmiennym skoku.

Uzbrojenie strzeleckie stanowił 1 stały zsynchronizowany karabin maszynowy pilota oraz 1 karabin maszynowy umieszczony w tylnej kabinie. Na zaczepie pod kadłubem można było podwiesić torpedę lotniczą (Grecja takich nie posiadała) lub ładunek bomb obejmujący 8 bomb po 15 kg, 2 bomby po 50 kg lub 1 bombę o masie 250 kg. Do zrzutu bomb wykorzystywano brytyjski celownik bombowy typu Wimperis. W skład wyposażenia pokładowego wchodziła radiostacja typu Telefunken 40/70 oraz aparat fotograficzny typu F-50.

Samolot transportowy Junkers Ju 52/3mge
Samolot transportowy Junkers Ju 52/3mge

Samolot transportowy Junkers Ju 52/3mge

Historia konstrukcji:
Samolot komunikacyjny Ju 52/3m został zaprojektowany w niemieckich zakładach Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG w Dessau. Oblot prototypu w wersji jednosilnikowej miał miejsce 13 października 1930 roku, natomiast w wersji trójsilnikowej w kwietniu 1931 roku.

Trzy samoloty tego typu zostały zakupione w 1937 roku przez greckie linie lotnicze Elliniki Etaireia Enaerion Synkoinonion AE. Dostawa została zrealizowana rok później (numery seryjne 5984, 6004, 6025). Po włoskim ataku w 1940 roku wszystkie samoloty zostały zmobilizowane, przemalowane i otrzymały wojskowe oznaczenia.

Samolot transportowy Junkers G 24he
Samolot transportowy Junkers G 24he

Samolot transportowy Junkers G 24he

Historia konstrukcji:
Samolot komunikacyjny G 24 został zaprojektowany w niemieckich zakładach Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG w Dessau.

Cztery samoloty tego typu zostały zakupione 17 stycznia 1931 roku przez greckie linie lotnicze Elliniki Etaireia Enaerion Synkoinonion AE i dostarczone w kilka miesięcy później. Po włoskim ataku w 1940 roku wszystkie samoloty zostały zmobilizowane, przemalowane i otrzymały wojskowe oznaczenia.

Źródła:

Wiesław Bączkowski, Krzysztof Chołoniewski „Samoloty nad Półwyspem Bałkańskim 1940-1941”, wyd. WKŁ, 1990

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *