Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski opracowany w 1938 roku w holenderskich zakładach N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde” we Flushing koło Rotterdamu – była to filia koncernu stoczniowego powstała w 1935 roku po przejęciu personelu ze zlikwidowanych rok wcześniej zakładów H. Pander & Zonen. Szefem zespołu projektowego był Theo E. Slot. W momencie niemieckiego ataku w maju 1940 roku prototyp samolotu S.21 znajdował się na końcowym etapie montażu. Został on dokończony pod niemieckim zarządem okupacyjnym. Podczas prób w locie w Utrechcie samolot uległ rozbiciu.
Co ciekawe w brytyjskim czasopiśmie „The Aeroplane” z 9 lutego oraz 1 marca 1940 roku zamieszczono informacje o tym samolocie jako nowym niemieckim myśliwcu przypisując mu oznaczenie Fw 198 co podchwyciła niemiecka propaganda w swoich czasopismach wojskowych. W rzeczywistości takie oznaczenie nigdy nie było przydzielone żadnemu projektowi niemieckich zakładów Focke Wulf.
Dane techniczne:
Załoga: Masa własna: Masa startowa: Rozpiętość: Długość: Wysokość: Powierzchnia nośna: Jednostka napędowa: Prędkość maksymalna: Pułap: Zasięg: Uzbrojenie: |
1 osoba ok. 1700 kg ok. 2500 kg 8,99 m 7,44 m 2,59 m ? m2 1 silnik 12-cyl. w układzie widlastym, chodzony cieczą, typu Daimler Benz DB-600 Ga o mocy 1085 KM obliczeniowa 590 km/h obliczeniowy 10.000 m obliczeniowy 950 km 2 działka Madsen kal. 23 mm, 2 km FN-Browning M.36 kal. 7,92 mm |
Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy, całkowicie metalowy wolnonośny dolnopłat w układzie dwukadłubowym (główna gondola z kabiną załogi umieszczoną pomiędzy dwiema belkami zakończonymi usterzeniem ogonowym). Trójkołowe podwozie w układzie z przednim kołem było chowane w locie.
Umieszczony w tylnej części gondoli silnik napędzał trzyłopatowe metalowe śmigło pchające typu VDM o zmiennym skoku.
Ciekawie zaprojektowano uzbrojenie: 2 stałe km, ruchome działko pilota, nieruchome działo strzelające do tyłu przez wał śmigła naprowadzane na cel przez celownik peryskopowy.