Samolot myśliwski De Schelde S.21

Historia konstrukcji:

Samolot myśliwski opracowany w 1938 roku w holenderskich zakładach N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde” we Flushing koło Rotterdamu – była to filia koncernu stoczniowego powstała w 1935 roku po przejęciu personelu ze zlikwidowanych rok wcześniej zakładów H. Pander & Zonen. Szefem zespołu projektowego był Theo E. Slot. W momencie niemieckiego ataku w maju 1940 roku prototyp samolotu S.21 znajdował się na końcowym etapie montażu. Został on dokończony pod niemieckim zarządem okupacyjnym. Podczas prób w locie w Utrechcie samolot uległ rozbiciu.

Co ciekawe w brytyjskim czasopiśmie „The Aeroplane” z 9 lutego oraz 1 marca 1940 roku zamieszczono informacje o tym samolocie jako nowym niemieckim myśliwcu  przypisując mu oznaczenie Fw 198 co podchwyciła niemiecka propaganda w swoich czasopismach wojskowych. W rzeczywistości takie oznaczenie nigdy nie było przydzielone żadnemu projektowi niemieckich zakładów Focke Wulf.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
ok. 1700 kg
ok. 2500 kg
8,99 m
7,44 m
2,59 m
? m2
1 silnik 12-cyl. w układzie widlastym, chodzony cieczą,
typu Daimler Benz DB-600 Ga o mocy 1085 KM
obliczeniowa 590 km/h
obliczeniowy 10.000 m
obliczeniowy 950 km
2 działka Madsen kal. 23 mm,
2 km FN-Browning M.36 kal. 7,92 mm

Opis konstrukcji:

Jednosilnikowy, całkowicie metalowy wolnonośny dolnopłat w układzie dwukadłubowym (główna gondola z kabiną załogi umieszczoną pomiędzy dwiema belkami zakończonymi usterzeniem ogonowym). Trójkołowe podwozie w układzie z przednim kołem było chowane w locie.

Umieszczony w tylnej części gondoli silnik napędzał trzyłopatowe metalowe śmigło pchające typu VDM o zmiennym skoku.

Ciekawie zaprojektowano uzbrojenie: 2 stałe km, ruchome działko pilota, nieruchome działo strzelające do tyłu przez wał śmigła naprowadzane na cel przez celownik peryskopowy.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.