Samolot łącznikowy De Schelde S.20

Historia konstrukcji:

Lekki samolot turystyczny opracowany w 1938 roku w holenderskich zakładach N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde” we Flushing koło Rotterdamu – była to filia koncernu stoczniowego powstała w 1935 roku po przejęciu personelu ze zlikwidowanych rok wcześniej zakładów H. Pander & Zonen. Szefem zespołu projektowego był Theo E. Slot. Prototyp został oblatany 29 marca 1940 roku (cywilna rejestracja PH-ATY).

Planowano wykorzystanie maszyny jako dyspozycyjna w holenderskich liniach lotniczych KLM oraz przez holenderskie lotnictwo wojskowe jako maszyna łącznikowa i szkolna. Niemiecki atak na Holandię w maju 1940 roku przerwał dalszy rozwój konstrukcji.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
Prędkość maksymalna:
 
Prędkość lądowania:
Wznoszenie:
 
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
840 kg
normalna 1.260 kg
maksymalna 1.340 kg
11,35 m
8,65 m
2,60 m
17,10 m2
1 silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, chodzony powietrzem,
typu Hirth HM 506 A o mocy startowej 160 KM
216 km/h na wysokości 3000 m
194 km/h na wysokości 0 m
86 km/h
4,5 m/s
3,8 min na wysokość 1000 m
4.800 m
650 km
brak

Opis konstrukcji:

Jednosilnikowy czteromiejscowy samolot turystyczny i dyspozycyjny w układzie dwukadłubowym z centralną gondolą kadłubową. Trójkołowe stałe podwozie w układzie z kołem przednim.

Silnik był umieszczony na końcu centralnego kadłuba. Dwułopatowe drewniane śmigło pchające o średnicy 2100 mm i stałym skoku. Zbiornik paliwa o pojemności 200 litrów, natomiast zbiornik oleju mieścił 20 litrów.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.