Samolot szkolno-treningowy De Havilland DH.60X „Moth”

Historia konstrukcji:
Samolot szkolno-treningowy „Moth” został opracowany w brytyjskich zakładach The de Havilland Aircraft Co. Ltd. w Hatfield. Prototyp został oblatany 22 lutego 1925 roku.

Finlandia zakupiła w 1927 roku 1 samolot a następnie pozyskała licencję. Produkcję uruchomiono w fińskich zakładach Valtion Lentokonetehdas w Suomenlinna koło Helsinek (później firma przeniosła się do Tampere). Od 1929 roku wyprodukowano 10 egzemplarzy serii I (numery ewidencyjne od MO-96 do MO-105). Rok później ukończono 11 egzemplarzy serii II (numery ewidencyjne od MO-106 do MO-116) zaopatrzonych w mocniejszy silnik „Cirrus” II o mocy 115 hp.

Ponadto w fińskich zakładach Veljekset Karhumäki Oy wyprodukowano 3 samoloty tego typu, które powstały bez wykupienia praw licencyjnych. Dwa z nich zostały później zmobilizowane.

Dane techniczne (seria I):

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
własna 437 kg
startowa 793 kg
9,15 m
7,29 m
2,68 m
23,40 m²
1 silnik 4-cyl. w układzie rzędowym,
chłodzony powietrzem, wolnossący,
typu ADC „Cirrus” I
o mocy 80 hp przy 1800 obr./min
137 km/h
3.800 m
560 km
brak

Samolot szkolno-treningowy De Havilland DH.60X „Moth”
Samolot szkolno-treningowy De Havilland DH.60X „Moth”

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dwupłat konstrukcji drewnianej, z odkrytymi kabinami załogi. Zaopatrzony w stałe podwozie kołowe u układzie klasycznym.

Silnik napędzał dwułopatowe drewniane śmigło o stałym skoku.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.