Samolot transportowy De Havilland D.H.89A „Dragon Rapide”

Historia konstrukcji:
Samolot model D.H.89A „Dragon Rapide” został zaprojektowany w brytyjskich zakładach The de Havilland Aircraft Co. Ltd. w Stag Lane (w 1934 roku przeniesione do Hatfield). Prototyp został oblatany 17 kwietnia 1934 roku.

W 1936 roku na potrzeby sił zbrojnych Iranu zakupiono 3 samoloty tego typu (numery seryjne od 6321 do 6323). Dostarczono je w lipcu 1936 roku. Przy montażu maszyn w Ahvaz asystował Peter de Havilland. Pilotów irańskich wyszkolono w Wielkiej Brytanii. Samoloty miały być użytkowane wspólnie z Ministry of Posts, Telegraphs and Telephones (PTT) dlatego przeniesiono je do cywilnego przewoźnika Iranian State Airlines gdzie otrzymały cywilne numery rejestracyjne EP-AAA, EP-AAb oraz EP-AAC. Jeden z samolotów rozstał rozbity 20 marca 1939 roku. Niezwłocznie zamówiono nową maszynę u brytyjskiego producenta, ale dostawa nie doszła do skutku. W kwietniu 1943 roku wypadkowi uległa kolejna maszyna. Dopiero w sierpniu 1944 roku przekazano z zasobów RAF 3 maszyny jako uzupełnienie (numery seryjne 6692, 6695 oraz 6696).

Samolot transportowy De Havilland D.H.89 „Dragon Rapide”
Samolot transportowy De Havilland D.H.89 „Dragon Rapide”

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.