Samolot rozpoznawczy Kjeller Flyfabrikk/Fokker C.V-E

Historia konstrukcji:
Samolot dalekiego rozpoznania i lekki bombowiec zaprojektowany na początku lat 20-tych w holenderskich zakładach N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek (Fokker) w Amsterdamie.

Norwegia zakupiła w 1928 roku 5 egzemplarzy wraz z licencją na ich produkcję w zakładach Kjeller Flyfabrikk. W latach 1932-1939 wyprodukowano 15 maszyn. Otrzymały one nieparzyste numery ewidencyjne z przedziału od 301 do 309 dla maszyn importowanych oraz od 341 do 393 dla egzemplarzy wyprodukowanych na podstawie licencji.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
 
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia skrzydeł:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
1.535 kg
2.480 kg
górny płat 15,30 m,
dolny płat 10,24 m
9,53 m
3,30 m
39,30 m2
1 silnik 14-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Armstrong-Siddeley „Panther” II o mocy 583 KM
230 km/h
.500 m
1.300 km
2 km Browning kal. 7,9 mm,
200 kg bomb

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy samolot zbudowany w układzie zastrzałowego dwupłata ze stałym podwoziem i odkrytymi kabinami załogi. Konstrukcja mieszana. Jeden stały karabin maszynowy był zabudowany w kadłubie, a jego spust zsynchronizowano z obrotami śmigła. Drugi karabin maszynowy znajdował się na obrotnicy w kabinie obserwatora. Pod dolnymi płatami można było podwiesić 16 bomb odłamkowych po 8 kg lub 4 bomby po 50 kg.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

http://www.nuav.net/norwair1940.html

http://hem.fyristorg.com/robertm/norge/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.