Samolot bombowy Fairey „Fox” II

Samolot bombowy Fairey „Fox” II
Samolot bombowy Fairey „Fox” II

Historia konstrukcji:
Samolot bombowy „Fox” został opracowany w 1932 roku przez Marcela Lobelle z brytyjskich zakładów Fairey Aviation Company Ltd. w Hayes.

W 1932 roku Belgia zakupiła 12 egzemplarzy u brytyjskiego producenta (pierwsze 3 dostarczono 10 stycznia 1932 roku), a następnie na podstawie licencji od marca 1933 roku wyprodukowano dalsze 31 egzemplarzy w belgijskich zakładach Société Anonyme Belge Avions Fairey w Gosselies (samoloty te otrzymaly numery ewidencyjne z przedzialu od O1 do O38). Dwa z tych samolotów ukończono w wersji szkolnego dwusteru noszącego oznaczenie „Fox” II MS (otrzymały numery ewidencyjne O39 oraz O40).

11 maszyn przebudowano później do wariantu „Fox” IV C montując silnik Hispano-Suiza 12Ybrs o mocy 775 KM (numery ewidencyjne od O-171 do O-181) – pierwszą zmodyfikowaną maszynę oblatano 31 stycznia 1934 roku.

Samolot bombowy Fairey „Fox” IV C
Samolot bombowy Fairey „Fox” IV C

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
startowa 2.450 kg
11,58 m
9,17 m
3,25 m
30,10 m2
1 silnik 12-cyl. w układzie widlastym, chłodzony cieczą,
typu Rolls-Royce F. XI S o mocy 480 KM przy 2.250 obr./min
306 km/h
7.600 m
600 km
2-3 km FN-Browning kal. 7,65 mm,
240 kg bomb

Opis konstrukcji:
Samolot jednomiejscowy w układzie dwupłata o konstrukcji całkowicie metalowej krytej płótnem. Załoga zajmowała miejsce w odkrytych kabinach. Zastosowano stałe podwozie w układzie klasycznym z tylną płozą.

Silnik poprzez reduktor napędzał dwułopatowe drewniane śmigło o stałym skoku. Wersję belgijską odróżniała stała chłodnica cieczy.

Jeden stały karabin maszynowy strzelał przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora, a ponadto w kabinie tylnego strzelca znajdował się pojedynczy lub sprzężony ruchomy karabin maszynowy. Na zaczepach pod skrzydłami można było podwiesić bomby o łącznej masie 240 kg.

Źródła:

Artykuł „Fireflies for Belgium”, czasopismo „Flight” numer z 10 lipca 1931 r.

Artykuł „More Fairey Aircraft for Belgium”, czasopismo „Flight” numer z 8 stycznia 1932 r.

Artykuł „Fairey Aircraft in Belgium”, czasopismo „Flight” numer z 2 września 1932 r.

Zdjęcia z czasopisma „Flight” – numery z 6 lutego 1931 r. oraz z 17 listopada 1932 r.

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Internet:

http://www.baha.be

http://vvjack.be/

http://belmilac.wetpaint.com/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.