Samoloty francuskie

Samolot myśliwski MB-151
Samolot myśliwski MB-151

Samolot myśliwski Marcel Bloch MB-151 C1

Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski MB-151 opracował Maurice Rousel z francuskich zakładów Avions Marcel Bloch w Courbevoie koło Paryża, które w 1936 roku po znacjonalizowaniu przemysłu lotniczego włączono do koncernu Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Sud-Ouest (SNCASO). Pierwszy prototyp został oblatany 18 sierpnia 1938 roku.

W 1939 roku Grecja zamówiła na potrzeby swoich sił powietrznych 25 samolotów tego typu. W związku z wybuchem wojny dostawa objęła tylko 9 maszyn (otrzymały numery ewidencyjne od Δ171 do Δ179), ponieważ pozostałe zostały wcielone do francuskich sił powietrznych.

Zastosowanie:
Dostarczone samoloty stanowiły uzbrojenie 24 dywizjonu myśliwskiego (24. Mira).

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
2.073 kg
normalna 2.522 kg
maksymalna 2.800 kg
10,542 m
9,104 m
3,90 m
17,32 m2
1 silnik 14-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy,
chłodzony powietrzem, doładowany,
typu GR 14 N11 o mocy startowej 920 KM
480 km/h na wysokości 3.500 m
7,6 minuty na wysokość 4.000 m
10.000 m
640 km
4 km MAC 1934 kal. 7,5 mm

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dolnopłat konstrukcji metalowej. Kabina pilota zakryta. Półskorupowy kadłub podzielono technologicznie na 3 części. Zastosowano chowane w locie podwozie w układzie klasycznym opracowane w zakładach Messier (z tyłu kadłub był podparty niewielką metalową płozą).

Umieszczony w osłonie typu NACA silnik napędzał trójłopatowe metalowe śmigło typu Chauviére 371 o stałej prędkości obrotowej. Zbiornik paliwa o pojemności 415 litrów umieszczono w kadłubie pod fotelem pilota.

Uzbrojenie stałe stanowiły umieszczone w skrzydłach 4 karabiny maszynowe MAC 1934 kalibru 7,5 mm (z zapasem amunicji po 300 naboi na karabin), a do prowadzenia ognia wykorzystywano celownik kolimatorowy typu Baille Remaire GH 38.

Samolot bombowy Potez 633
Samolot bombowy Potez 633

Samolot bombowy Potez 633 B2

Historia konstrukcji:
Samolot zaprojektował zespół konstruktorów któremu przewodził Louis Coroller z francuskich zakładów Aéroplanes Henry Potez w Meaulte, które w 1936 roku po znacjonalizowaniu przemysłu lotniczego włączono do koncernu Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN). Prototyp został oblatany w maju 1937 roku.

W 1939 roku Grecja zakupiła na potrzeby swoich sił powietrznych 42 samoloty. W związku z wybuchem wojny dostarczono odbiorcy tylko 11 z nich, wcielając pozostałe do lotnictwa francuskiego.

Zastosowanie:
Dostarczone samoloty stanowiły wyposażenie 31 dywizjonu bombowego (31. Mira).

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
2.450 kg
normalna 4.280 kg
maksymalna 4.500 kg
16,00 m
11,07 m
3,62 m
32,7 m2
2 silniki 14-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy,
chłodzone powietrzem, doładowane,
typu GR14 M4/5 o mocy startowej 700 KM
435 km/h na wysokości 4.200 m
8,5 minuty na wysokość 4.000 m
8.000 m
1.320 km
2 km MAC 1934 kal. 7,5 mm,
600 kg

Opis konstrukcji:
Dwusilnikowy dolnopłat konstrukcji metalowej. Kabina załogi zakryta. Zastosowano chowane w locie podwozie w układzie klasycznym opracowane w zakładach Messier.

Umieszczone w osłonie typu NACA silniki napędzały trójłopatowe metalowe śmigła o stałej prędkości obrotowej. Zbiorniki paliwa mieściły 760 litrów.

Uzbrojenie stałe stanowiły umieszczony w kadłubie po prawej stronie karabin maszynowy MAC 1934 kalibru 7,5 mm a drugi karabin na ruchomej podstawie umieszczono w tylnej części kabiny. Kadłubowa komora bombowa mieściła 8 bomb o masie 50 kg, a kolejne 4 bomby tego typu można było podwiesić na wyrzutnikach umieszczonych pod centropłatem. Do zrzutu bomb wykorzystywano peryskopowe celowniki bombowe typu Bronzavia.

Samolot rozpoznawczy Bréguet XIX
Samolot rozpoznawczy Bréguet XIX

Samolot rozpoznawczy Bréguet XIX

Historia konstrukcji:
Samolot rozpoznawczy i lekki bombowy Bréguet XIX zaprojektował w 1923 roku inżynier Marcel Vuillerme z francuskich zakładów Société Anonyme des Ateliers d’Aviation Louis Bréguet w Le Havre. Prototyp został oblatany w marcu 1922 roku.

W 1925 roku Grecja zakupiła na potrzeby swoich sił powietrznych 55 samolotów zaopatrzonych w silnik widlasty typu Hispano-Suiza 12Gb o mocy startowej 500 KM. Do momentu włoskiego ataku 28 października 1940 roku w służbie wciąż znajdowało się kilka egzemplarzy.

Samolot rozpoznawczy Potez XXV
Samolot rozpoznawczy Potez XXV

Samolot rozpoznawczy Potez XXV TOE

Historia konstrukcji:
Samolot opracowany we francuskich zakładach Aéroplanes Henry Potez w Meaulte. Prototyp został oblatany w 1924 roku.

W 1931 roku Grecja zakupiła na potrzeby swoich sił powietrznych 24 samoloty które zostały zaopatrzone w silnik widlasty typu Hispano-Suiza 12Gb o mocy startowej 500 KM (taki sam jak stosowany na zakupionych wcześniej samolotach rozpoznawczych Bréguet XIX). Do momentu włoskiego ataku 28 października 1940 roku w służbie wciąż znajdowało się 17 egzemplarzy.

Źródła:

Wiesław Bączkowski, Krzysztof Chołoniewski „Samoloty nad Półwyspem Bałkańskim 1940-1941”, wyd. WKŁ, 1990

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.