Samolot myśliwski Hawker „Fury”

Samolot myśliwski Hawker „Fury”
Samolot myśliwski Hawker „Fury”

Historia konstrukcji:
Samolot model „Fury” został opracowany w brytyjskich zakładach Hawker Aircraft Ltd. w Kingston, Surrey. Zbudowany przez zespół projektowy, na którego czele stał Sydney Camm. Prototyp został oblatany w marcu 1929 roku – początkowo nosił on nazwę „Hornet”, którą zmieniono później na „Fury”. Samoloty te dysponowały 12-cyl. silnikiem w układzie widlastym.

W styczniu 1933 na potrzeby sił zbrojnych Iranu zakupiono 16 samolotów tego typu. Jako ich napęd wybrano amerykański silnik gwiazdowy Pratt & Whitney „Hornet” S2B1-G. Przy masie płatowca 3.590 funtów uzyskano prędkość 178 mph na wysokości 6.500 stóp. Próby w locie wykazały niedoskonałości wybranej jednostki napędowej.

W tej sytuacji w maju 1934 roku zamówiono kolejna serię 12 samolotów zaopatrzonych tym razem brytyjskim silnikiem Bristol „Mercury” VI S2, napędzającym dwułopatowe śmigło drewniane typu Watts. Ostatecznie dostarczono ich tylko 8 zamieniając zamówienie na pozostałe 4 samoloty na korzyść samolotów wielozadaniowych Hawker „Audax”. Wersja ta przy masie 3.490 funtów osiągała prędkość maksymalną 212 mph na wysokości 16.000 stóp.

Samolot myśliwski Hawker „Fury”
Samolot myśliwski Hawker „Fury”

Samoloty z pierwszej dostawy również zostały wyposażone w silnik Bristol „Mercury” VI S2 – pierwszy z nich po modernizacji oblatano we wrześniu 1934 roku.

Samoloty tego typu nosiły numery ewidencyjne od 201 do 224.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.