Wodnosamolot torpedowy Heinkel He 115 N

Historia konstrukcji:
Wodnosamolot pływakowy opracowany w niemieckich zakładach Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G. w Rostock. Prototyp został oblatany w sierpniu 1937 roku. Model eksportowy otrzymał oznaczenie He 115 A-2.

28 sierpnia 1939 roku Norwegia zamówiła 6 samolotów. Do 13 listopada 1939 roku zrealizowano ich dostawę. Otrzymały one wojskowe numery ewidencyjne F-50, G-52, F-54, F-56, F-58 oraz F-60 (numery seryjne od 3038 do 3043). W grudniu 1939 roku zamówiono drugą partię 6 maszyn z terminem dostawy marzec/kwiecień 1940 roku, która nie doczekała się realizacji.

Niespodziewana niemiecka inwazja na Norwegię spowodowała zajęcie bazy w Harsfjord koło Stavanger, gdzie stacjonował samolot o numerze bocznym F-60. Dla odmiany 13 kwietnia w ręce norweskie wpadły dwie niemieckie maszyny He 115 B-1, które lądowały awaryjnie z braku paliwa w Ornes oraz Bronnoysund. Otrzymały one norweskie numery ewidencyjne F-62 oraz F-64.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia skrzydeł:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
3 osoby
6.690 kg
9.100 kg
22,20 m
17,29 m
6,62 m
86,70 m2
2 silniki 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzone powietrzem,
typu BMW 132 o mocy 960 KM
305 km/h na wysokości 1.000 m
5.200 m
2.000 km
2 km kal. 7,9 mm
3 bomby 250 kg lub torpeda 800 kg

Opis konstrukcji:
Wodnosamolot pływakowy zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata o konstrukcji całkowicie metalowej.

Silniki zabudowane na skrzydłach napędzały trójłopatowe metalowe śmigła o zmiennym skoku.

Obronne uzbrojenie strzeleckie składało się z dwóch karabinów maszynowych zamontowanych przednim i tylnym stanowisku strzeleckim. Umieszczona wewnątrz kadłuba komora bombowa mieściła 3 bomby 250 kg lub jedną torpedę lotniczą o masie 800 kg.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

http://www.nuav.net/norwair1940.html

http://hem.fyristorg.com/robertm/norge/

www.luftwaffe.no

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.