Wodnosamolot szkolny Marinens Flyvebåtfabrikk Høver M.F. 12

Historia konstrukcji:
Samolot szkolno-treningowy opracowany w 1929 roku w norweskich zakładach Marinens Flyvebåtfabrikk przez zespół konstruktorów, którym kierował kapitan Johann E. Høver. Prototyp został oblatany 11 lipca 1939 roku (otrzymał numer rejestracyjny F.14). W kwietniu 1940 roku został on zajęty przez siły niemieckie na terenie bazy marynarki wojennej Karljohansvern Orlogsstasjon w Horten.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
? kg
? kg
13,60 m
9,73 m
2,60 m
? m2
1 silnik 7-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Jacobs L-4M o mocy 225 KM przy 2200 obr./min
195 km/h
? m
? km
brak

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy wodnosamolot pływakowy zbudowany w układzie zastrzałowego dolnopłata o konstrukcji mieszanej, krytej sklejką i płótnem. Za podwozie służyły dwa metalowe pływaki typu Edo 45-2880.

Silnik napędzał dwułopatowe drewniane śmigło o stałym skoku. Silnik był dostosowany do zasilania gaźnika typu Stromberg benzyną o liczbie oktanowej 73. Producent zakupił używany silnik (po remoncie) od Thora Solberga za 12 tysięcy norweskich koron.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

http://www.samoloty.ow.pl/

http://borreminne.hive.no/

http://www.nuav.net/norwair1940.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.