Samolot myśliwski Hawker „Hurricane”

Samolot myśliwski Hawker „Hurricane”
Samolot myśliwski Hawker „Hurricane”

Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski „Hurricane” został opracowany w 1934 roku brytyjskich zakładach Hawker Aircraft Ltd. w Kingston. Prototyp został oblatany 6 listopada 1935 roku.

W 1938 roku Belgia podjęła rozmowy na temat zakupu partii samolotów wraz z licencją – zostały one zakończone w marcu 1939 roku zamówieniem na 20 egzemplarzy. Do maja 1940 roku dostarczono jedynie 15 sztuk wyprodukowanych w brytyjskich zakładach w Kingston (przydzielono im numery ewidencyjne od H20 do H34). Dodatkowo internowano maszyny brytyjskie – 4 egzemplarze otrzymały numery ewidencyjne H-35, H-37, H-38 i H-39. Kolejny brytyjski samolot który przymusowo wylądował na terenie Belgii otrzymał numer ewidencyjny H-36 ale jego stan nie pozwalał na dalsze użycie.

Na podstawie licencji na 80 egzemplarzy podjęto produkcję w belgijskich zakładach Société Anonyme Belge Avions Fairey w Gosselies we współpracy z zakładami SABCA które wytwarzały skrzydła. Ich wykonanie opóźniał brak silników od brytyjskiego producenta. Pierwszy samolot H41 nie został nawet oblatany, kolejna maszyna H-42 została już odebrana przez wojsko, a ostatni samolot H-43 przeszedł odbiór wojskowy 9 maja 1940 roku. Licencyjne maszyny były uzbrojone w 4 km FN-Browning kal. 13,2 mm, zamiast 8 km FN-Browning kal. 7,65 mm.

Samoloty myśliwskie Hawker „Hurricane”
Samoloty myśliwskie Hawker „Hurricane”

Zastosowanie:
10 maja 1940 roku 11 sprawnych samolotów tego typu stanowiło wyposażenie eskadry 2/I/2 Aé stacjonującej na lotnisku w Schaffen.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
własna 2.260 kg,
startowa 2.963 kg
12,19 m
9,58 m
3,96 m
23,97 m2
1 silnik 12-cyl. w układzie widlastym,
chłodzony cieczą, doładowany,
typu Rolls-Royce „Merlin” II o mocy 1.030 KM
508 km/h na wysokości 4.953 m
10.400 m
760 km
8 km FN-Browning kal. 7,65 mm
lub 4 km FN-Browning kal. 13,2 mm

Samolot myśliwski Hawker „Hurricane”
Samolot myśliwski Hawker „Hurricane”

Opis konstrukcji:
Samolot zbudowany w układzie jednosilnikowego wolnonośnego dolnopłata, z zakrytą kabiną pilota i chowanym w locie podwoziem. Konstrukcja kratownicowa metalowa, skrzydła i tylna część kadłuba kryte płótnem.

Silnik poprzez reduktor napędzał dwułopatowe śmigło typu Watts W.38. Zbiornik paliwa umieszczony pomiędzy silnikiem a kabina pilota. Chłodnica glikolu umieszczona pod kabiną pilota.

Uzbrojenie samolotu w wersji importowanej stanowiło 8 karabinów maszynowych FN-Browning kalibru 7,65 mm produkcji belgijskich zakładów FN. Wersja produkowana na licencji otrzymała uzbrojenie w postaci 4 karabinów maszynowych FN-Browning kalibru 13,2 mm. Karabiny te strzelały poza kręgiem śmigła.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Internet:

http://www.baha.be

http://vvjack.be/

http://belmilac.wetpaint.com/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.