Samolot myśliwski Hawker „Hurricane”

Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski „Hurricane” został opracowany w 1934 roku brytyjskich zakładach Hawker Aircraft Ltd. w Kingston. Prototyp został oblatany 6 listopada 1935 roku.

W 1939 roku południowoafrykańskie siły powietrzne South African Air Force (SAAF) zakupiły 29 egzemplarzy w wersji Mk. I (numery ewidencyjne od 271 do 299), z których do wybuchu wojny dotarło zaledwie 5 egzemplarzy (w dodatku jeden z nich rozbił się 5 września 1939 roku).

W późniejszym okresie dostawy objęły także 136 egzemplarzy w wersji Mk. II (numery ewidencyjne od 5201 do 5336).

Dane techniczne (wersja Mk. I):

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
własna 2.260 kg,
startowa 2.963 kg
12,19 m
9,58 m
3,96 m
23,97 m2
1 silnik 12-cyl. w układzie widlastym,
chłodzony cieczą, doładowany,
typu Rolls-Royce „Merlin” II o mocy 1.030 hp
508 km/h na wysokości 4.953 m
10.400 m
760 km
8 km Vickers kal. 7,7 mm

Samolot myśliwski Hawker „Hurricane”
Samolot myśliwski Hawker „Hurricane”

Opis konstrukcji:
Samolot zbudowany w układzie jednosilnikowego wolnonośnego dolnopłata, z zakrytą kabiną pilota i chowanym w locie podwoziem. Konstrukcja kratownicowa metalowa, skrzydła i tylna część kadłuba kryte płótnem.

Silnik poprzez reduktor napędzał dwułopatowe śmigło typu Watts W.38. Zbiornik paliwa umieszczony pomiędzy silnikiem a kabina pilota. Chłodnica glikolu umieszczona pod kabiną pilota.

Uzbrojenie stałe stanowiło 8 karabinów maszynowych Vickers kal. 7,7 mm umieszczonych w skrzydłach, które strzelały poza kręgiem śmigła.

W wersji Mk. II zastosowano 4 działka Hispano-Suiza kal. 20 mm, które umieszczono parami w skrzydłach. Na podskrzydłowych wyrzutnikach można było podwisie 2 bomby 250-funtowe (113 kg).

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Internet:

http://www.saairforce.co.za/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.