Samolot myśliwski Ловац Икарус ИК-2 (IK-2)

Historia konstrukcji:

Samolot myśliwski IK-2 został zaprojektowany w jugosłowiańskich zakładach Ikarus A.D. w Zemun koło Belgradu. Prototyp IK-1 został oblatany 22 kwietnia 1935 roku. Ponieważ wykazywał on pewne braki które doprowadziły do rozbicia maszyny w 1936 roku wkrótce zbudowano i oblatano poprawiony model IK-2.

Po serii testów nowej maszyny w 1937 roku zamówiono i wyprodukowano 12 samolotów seryjnych.

Zastosowanie:

W momencie niemieckiego ataku w kwietniu 1941 roku w jednostkach pierwszej linii znajdowało się 8 samolotów.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
1.502 kg
1.857 kg
11,43 m
7,88 m
3,42 m
18,03 m2
1 silnik 12-cyl. w układzie widlastym,
chłodzony cieczą,
typu Hispano-Suiza 12Ycrs o mocy 860 KM
435 km/h na wysokości 5.000 m
15 m/s
10.000 m
700 km
1 działko HS.404 kal. 20 mm,
2 km Darne kal. 7,9 mm

Opis konstrukcji:

Jednosilnikowy samolot myśliwski zbudowany w układzie zastrzałowego górnopłata ze stałym podwoziem i zakrytą kabiną pilota. Kratownicowy kadłub o konstrukcji metalowej krytej w przedniej części duraluminium a reszta płótnem. Skrzydła o metalowych dźwigarach i żebrach krytych płótnem.

Silnik napędzał trójłopatowe metalowe śmigło o ręcznie przestawialnym skoku.

Karabiny maszynowe umieszczone w kadłubie nad silnikiem strzelały przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora. Działko zostało umieszczone za silnikiem z lufą przebiegającą pomiędzy cylindrami i strzelało przez wydrążony wał oraz kołpak śmigła.

Źródła:

Златомир Грујиђ „Авијација Србје и Југославије 1901-1994”, wyd. Војна книга, 1997

Wiesław Bączkowski, Krzysztof Chołoniewski „Samoloty nad Półwyspem Bałkańskim 1940-1941”, wyd. WKŁ, 1990

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

http://www.aeroflight.co.uk/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.