Samolot łącznikowy Koolhoven F.K. 43

Historia konstrukcji:

Samolot łącznikowy opracowany w 1930 roku w holenderskich zakładach N.V. Koolhoven Vliegtuigen w Waalhaven. Głównym konstruktorem był Frederick Koolhoven. Prototyp został oblatany w 1931 roku (numer seryjny 4301, cywilna rejestracja PH-AFW).

Holenderskie linie lotnicze KLM zakupiły 12 samolotów. 4 z nich zostały zmobilizowane w 1939 roku i otrzymały numery ewidencyjne 960, 963, 965 oraz 966.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
pilot + 3 pasażerów
 
1140 kg
10,90 m
8,30 m
 
 
1 silnik 4-cyl. w układzie rzędowym,
chłodzony powietrzem,
typu de Havilland „Gipsy Major” I o mocy 130 KM
190 km/h
 

Opis konstrukcji:

Jednosilnikowy zastrzałowy górnopłat konstrukcji mieszanej, z zakrytą kabiną i stałym podwoziem w układzie klasycznym.

Zastosowano brytyjski wolnossący górnozaworowy (ohv) silnik de Havilland „Gipsy Major”. Miał on 4 wiszące cylindry, średnicę cylindra 118 mm, skok tłoka 140 mm co dawało pojemność 6124 cm3. Stopień sprężania wynosił 5,25:1. Maksymalna MOS startowa wynosiła 125 KM przy 2100 obr./min. Silnik napędzał dwułopatowe śmigło.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

http://www.koolhoven.com/

http://www.alexdenouden.nl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.